Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/55430
Title: | Коррупция как фактор и следствие развития инновационных систем |
Other Titles: | Corruption as factor and consequence of innovation system development |
Authors: | Рубан, Д. А. Ruban, D. A. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | УрФУ |
Citation: | Рубан Д. А. Коррупция как фактор и следствие развития инновационных систем / Д. А. Рубан // Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. — 2017. — № 2. — С. 265-287. |
Abstract: | It is traditionally believed that lower levels of corruption of corruption facilitate innovation system development. However, the analysis of the conclusions made by the other researchers and the theoretical treatment of the problem permit one to consider this statement doubtful. Generally, innovation systems are vulnerable to corruption, the influence of which may be both negative and «positive». In the latter case, the corruption schemes of interaction between the main actors make it easier to obtain administrative and financial support and diminish expenses related to the high risks of innovation activity. However, such a «favorable» influence is only apparent because the high level of corruption leads to the appearance of controversies in the system development, and these controversies are very dangerous for the systems. Moreover, it has been established that innovation systems themselves can be a source of corruption. In order to verify the theoretical considerations, an attempt is made to analyze the current indicators of innovation development (the innovation development index of the Bloomberg agency and the global innovation index of the World Intellectual Property Organization) and corruption levels (the corruption perception index of Transparency International) for the most innovative countries of the world. The results show that the majority of these countries are characterized by a very low corruption level, but there are also countries where this level is relatively high. In those countries where innovation activity has been rising during the past three years, the corruption level has either decreased or remained the same. However, there is an example when this level, in contrast, rose. The interpretation of these results permits one to believe that when an innovation economy is built it is impossible to ignore the problem of the possible expansion of corruption from innovation systems. A successful solution of this problem requires development of a special state policy. Support and normalization of the discretion culture of management in business and administrative bodies can also be helpful. Finally, the corruption schemes «favorable» for innovation development need close examination in order to be replaced with the equally efficient legal mechanisms. Традиционно считается, что снижение уровня коррупции способствует развитию инновационных систем. Однако анализ выводов других исследователей и теоретическая проработка проблемы заставляют усомниться в этом. В целом инновационные системы подвержены влиянию коррупции, которое может быть как негативным, так и «позитивным». Последнее связано с тем, что коррупционные схемы взаимодействия основных акторов облегчают получение административной и финансовой поддержки, снижают затраты, связанные с высокой рисковостью инновационной деятельности. Однако такое «благоприятствование» является мнимым, т.к. высокий уровень коррупции приводит к возникновению противоречий, способствующих деградации системы по мере ее развития. Более того, установлено, что сами инновационные системы могут выступать источником коррупционных явлений. Для верификации теоретических представлений был предпринят анализ текущих показателей инновационного развития (индекс инновационного развития агентства Bloomberg и глобальный инновационный индекс Всемирной организации интеллектуальной собственности) и уровня коррупции (индекс восприятия коррупции организации Transparency International) для наиболее развитых в инновационном отношении стран мира. Результаты показали, что большинство из них действительно характеризуются предельно низким уровнем коррупции, однако есть и такие, где он сравнительно высок. В странах, где в течение последних трех лет инновационность росла, уровень коррупции или снижался, или оставался неизменным. Однако есть и пример, когда он, напротив, рос. Интерпретация полученных результатов позволяет считать, что при построении инновационной экономики недопустимо игнорировать проблему возможного распространения коррупции за счет деятельности инновационных систем. Для ее успешного решения требуется выработка специальной государственной политики. Помочь может поощрение и при этом нормализация дискреционной культуры управления в бизнес-структурах и государственных органах. Наконец, коррупционные схемы, «благоприятствующие» инновационному развитию, заслуживают пристального изучения для успешного замещения их равнозначно эффективными легальными механизмами. |
Keywords: | STATE GOVERNANCE INNOVATION ECONOMY CORRUPTION ENTREPRENEURSHIP SYSTEM ANALYSIS ГОСУДАРСТВЕННОЕ УПРАВЛЕНИЕ ИННОВАЦИОННАЯ ЭКОНОМИКА КОРРУПЦИЯ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСТВО СИСТЕМНЫЙ АНАЛИЗ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/55430 |
ISSN: | 2412-5725 2412-5784 |
DOI: | 10.15826/vestnik.2017.16.2.014 |
Origin: | Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. — 2017. — № 2 |
Appears in Collections: | Вестник УрФУ. Серия экономика и управление |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
vestnik_2017_2_006.pdf | 536,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.