Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/55386
Title: | «Народные университеты» и учение Николая Грундтвига о преображении мира |
Other Titles: | Folk High Schools and Nikolaj Grundtvig’s View of Transfi guration of the world |
Authors: | Куропаткина (Зеленова), О. В. Kuropatkina (Zelenova), O. V. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Куропаткина (Зеленова) О. В. «Народные университеты» и учение Николая Грундтвига о преображении мира / О. В. Куропаткина (Зеленова) // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2017. — Т. 12, № 4 (170). — С. 129-135. |
Abstract: | Статья посвящена идеям преображения мира и обожения просветителя Дании XIX в. Николая Грундтвига, взятым им из православной и немецкой мистики, а также из пиетизма, и их связи с созданием «народных университетов» — разновидностей лекториев и вечерних школ. Исследование проведено в рамках сравнительного метода. Изложены идеи Грундтвига об обожении и Софии Премудрости Божьей. Рассматриваются начальные этапы восхождения личности к Богу по Грундтвигу. Анализируется, каким образом Грундтвиг воплощал эти стадии в своей богословской мысли и политической деятельности. Исследуются концепция и история «народных университетов», яркого воплощения идей Грундтвига и их распространения в скандинавских странах. Сделан вывод о том, что идеи Грундтвига нашли социальное воплощение в грундтвигианском движении и новых образовательных формах. The article is devoted to Nikolaj Grundtvig’s doctrine of transfi guration of the world and theosis, which derive from Orthodox and German mysticism, and Pietism. N. Grundtvig was an educational reformer in Denmark in the 19th century, whose ideas were embodied in establishing Folk High Schools, which were a variation of lecture halls and evening schools. With comparative methodology at its basis, our research explores Grundtvig’s notion of theosis and his doctrine on Sophia the Holy Wisdom. Initial stages of man’s ascent to God are described according to Grundtvig. Then Grundtvig’s theological development and political activity are interpreted through these stages of deifi cation. Finally, theoretical and historical aspects of Folk High Schools movement are discussed as well as the spreading of this educational model to other Scandinavian countries. Thus, it is shown that Grundtvig’s theology and educational theory have found their realization in social reformation of education. |
Keywords: | NIKOLAJ GRUNDTVIG GRUNDTVIGIANISM FOLK HIGH SCHOOLS DENMARK SCANDINAVIAN COUNTRIES TRANSFI GURATION THEOSIS SOPHIA THE HOLY WISDOM ORTHODOX MYSTICISM GERMAN MYSTICISM PIETISM НИКОЛАЙ ГРУНДТВИГ ГРУНДТВИГИАНСТВО «НАРОДНЫЕ УНИВЕРСИТЕТЫ» ДАНИЯ СКАНДИНАВСКИЕ СТРАНЫ ПРЕОБРАЖЕНИЕ ОБОЖЕНИЕ СОФИЯ ПРЕМУДРОСТЬ БОЖЬЯ ПРАВОСЛАВНАЯ МИСТИКА НЕМЕЦКАЯ МИСТИКА ПИЕТИЗМ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/55386 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=30794400 |
ISSN: | 2227-2291 |
Sponsorship: | Исследование выполнено при поддержке Российского научного фонда, проект № 17-18-01194. |
RSCF project card: | 17-18-01194 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2017. Т. 12. № 4 (170) |
Appears in Collections: | Tempus et Memoria |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iuro-2017-170-14.pdf | 517,93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.