Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/53912
Title: Контрабас в современной немецкой драме П. Зюскинд «Контрабас» и А. Хиллинг «Protection»: исповедь одиночки
Other Titles: The Image of Bass in Modern German Drama P. Suskind Contrabass and A. Hilling Protection: an Outsider’s Confession
Authors: Seibel, N.
Сейбель, Н. Э.
Issue Date: 2017
Publisher: Кабинетный ученый
Citation: Сейбель Н. Э. Контрабас в современной немецкой драме П. Зюскинд «Контрабас» и А. Хиллинг «Protection»: исповедь одиночки / Н. Э. Сейбель // Павермановские чтения. Литература. Музыка. Театр : сборник научных трудов. — Москва : Кабинетный ученый, 2017. — С. 42-49.
Abstract: The musicians as characters of the plays «Contrabass» by P. Suskind (1980) and A. Hilling “Protection” (2006) are endowed with many traits linking them with the romantic tradition: reflection, loneliness, devotion to the calling. However, the new time sets them in new conditions. They play an unclaimed instrument that never gets solo parts, feeling certain kinship and relation to it. In both cases, the double bass is included in the associative context «femininity — love — death», also related with images of the house and the tomb. Although the degree and the form of being social outsiders are different for each character, their dedication to the instrument puts them in the position of outcasts. Installation, stream of consciousness, a complex system of relations with the real and imaginary interlocutors, the specificity of chronotopic correlations in both cases create a voluminous score of the person’s feelings, the life that is sinking to the bottom.
Герои-музыканты в пьесах «Контрабас» П. Зюскинда (1980) и А. Хиллинг «Protection» (2006) наделены многими чертами, связывающими их с романтической традицией: рефлексия, одиночество, преданность призванию. Однако новое время ставит их в новые условия. Они играют на самом невостребованном инструменте, для которого не пишут сольные партии, и осознают свою с ним связанность и родственность. В обоих случаях контрабас включается в ассоциативный контекст «женственность — любовь — смерть», сопряжен с образами дома и гроба. Хотя степень и форма аутсайдерства героев разная, преданность инструменту ставит их в положение изгоев. Монтаж, поток сознания, сложная система взаимоотношений с реальными и воображаемыми собеседниками, специфика хронотопических соответствий создают в обоих случаях объемную партитуру чувств человека, опускающегося на жизненное дно.
Keywords: GERMAN DRAMA
THE DRAMA OF THE LATE XX AND EARLY XXI CENTURIES
P. SUSKIND
A. HELLING
THING
THINGNESS
THE MUSICALITY OF DRAMA
НЕМЕЦКАЯ ДРАМА
ДРАМАТУРГИЯ КОНЦА ХХ — НАЧАЛА XXI ВВ.
П. ЗЮСКИНД
А. ХИЛЛИНГ
ВЕЩЬ
ВЕЩЕСТВЕННОСТЬ
МУЗЫКАЛЬНОСТЬ ДРАМЫ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/53912
Conference name: Научно-практическая конференция, посвященная памяти доктора филологических наук, профессора В. М. Павермана
Conference date: 08.11.2016
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=30692789
ISBN: 978-5-7584-0267-2
Origin: Павермановские чтения. Литература. Музыка. Театр. Вып. 3
Appears in Collections:Павермановские чтения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
paverman_2017_007.pdf174,32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.