Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/44488
Title: Миф и образ Венеции в романе Иэна Макьюэна «Утешение странников» : магистерская диссертация
Other Titles: The Myth And The Image Of Venice In The Novel By Ian Mcewan, “Comfort Of The Strangers”
Authors: Калистратова, М. А.
Kalistratova, M. A.
metadata.dc.contributor.advisor: Маркин, А. В.
Markin, A. V.
Issue Date: 2016
Citation: Калистратова М. А. Миф и образ Венеции в романе Иэна Макьюэна «Утешение странников» : магистерская диссертация / М. А. Калистратова ; Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, Институт гуманитарных наук и искусств, Департамент "Филологический факультет", Кафедра зарубежной литературы. — Екатеринбург, 2016. — 89 с. — Библиогр.: с. 79-89 (96 назв.).
Abstract: The dissertation is devoted to the study of myth and image of Venice in the novel by Ian McEwan, “Comfort of the Strangers.” The paper provides a classification of cities in the realm of semiotic studies and “locates” Venice in the existing classifications. Additionally, the work traces the evolution of the image of Venice in British literature. The specificity of the original image depicted in the novel by Ian McEwan is analyzed by comparing Venice in “Comfort of the Strangers” to one of the first literary texts of Venice – the comedy “The Merchant of Venice” and the tragedy “Othello” by William Shakespeare. The given study of the image opens up prospects for its further consideration as part of contemporary literary tradition in general, and British literature in particular, as well as to further exploration of Ian McEwan’s oeuvre.
Диссертация посвящена исследованию мифа и образа Венеции в романе Иэна Макьюэна «Утешение странников». В работе приводится классификация городов в рамках семиотических учений и указывается место Венеции в существующих классификациях. Помимо этого, в работе прослеживается эволюция образа Венеции в британской литературе. Специфика образа Венеции в романе Иэна Макьюэна анализируется путем сравнения Венеции в «Утешении странников» с одними из первых художественных текстов о Венеции, – комедии «Венецианский купец» и трагедии «Отелло» Уильяма Шекспира. Исследование образа Венеции открывает перспективы для дальнейшего его изучения в рамках современной литературы вообще и британской литературы в частности, а также для дальнейшего изучения творчества Иэна Макьюэна.
Keywords: MASTER'S THESIS
LITERARY SPACE
THE IMAGE OF THE CITY
THE MYTH
LITERARY TRADITION
ENGLISH LITERATURE
МАГИСТЕРСКАЯ ДИССЕРТАЦИЯ
ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ПРОСТРАНСТВО
ОБРАЗ ГОРОДА
МИФ
ЛИТЕРАТУРНАЯ ТРАДИЦИЯ
АНГЛИЙСКАЯ ЛИТЕРАТУРА
URI: http://hdl.handle.net/10995/44488
Access: Предоставлено автором на условиях простой неисключительной лицензии
License text: http://hdl.handle.net/10995/31612
Appears in Collections:Магистерские диссертации

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
m_th_m.a.kalistratova_2016.pdf684,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.