Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/43999
Title: Russian poets on death and the dead
Authors: Yamaji, A.
Issue Date: 2016
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Yamaji A. Russian poets on death and the dead / A. Yamaji // Quaestio Rossica. — 2016. — Т. 4, № 4 — С. 162-176.
Abstract: The article addresses the image of death as created by Russian poets of the late 18th – early 19th centuries. The author analyses both traditional and innovative elements of this image in works by Derzhavin, Zhukovsky, Baratynsky, and Lermontov. Six poems, namely Derzhavin’s On the Death of Prince Meshchersky, Zhukovsky’s The Rural Cemetery, Baratynsky’s The Skull and Death, and Lermontov’s Death (Broken is the Chain of a Young Life) and Death (Caressed by Flourishing Dreams), constitute the objects of this paper. The initial assumption is that the works of Lermontov manifested two tendencies inherent in Russian poetry: a division between body and soul and a keen interest in the processes that occur to each entity after death. There is no description of ‘the other world’ where the soul goes after death in the poems by Derzhavin, Zhukovsky, and Baratynsky. All three authors underline the inevitability of death and its equalising properties. However, while Derzhavin describes the transition from life to death using contrasting descriptions of the two states, Zhukovsky stresses the fruits of toil achieved by previous generations. Baratynsky’s poems place prominent emphasis on the inevitability and regulatory function of death. He offers a very naturalistic description of the posthumous state of a dead body. Death itself is presented as an element indispensable for regulating the universe. The author considers Lermontov’s lack of concern for the equalising properties of death and his attempts to give minute descriptions of various aspects of dying. This poet was fascinated by the transition between life and death. Just like Derzhavin, Lermontov seems to have a special interest in the separation of body and soul. In Lermontov’s early poems, death serves as a background for his pessimistic perception of the world. The variety of manifestations of death gives Russian poetry a philosophical character.
Рассматривается трактовка образа смерти русскими поэтами конца XVIII – начала XIX в. Проанализированы элементы преемственности и новатор- ства в развитии образа. Объектом исследования стали стихотворения «На смерть князя Мещерского» Г. Державина, «Сельское кладбище» В. Жуковского, «Череп» и «Смерть» Е. Баратынского, «Смерть (“Оборвана цепь жизни молодой”)» и «Смерть (“Ласкаемый цветущими мечтами”)» М. Лермонтова. Выбор произведений обусловлен целью выделить общие и сугубо оригинальные черты в творчестве поэтов этого периода. Исходным послужил тезис, что в творчестве Лермонтова окончательно закрепились две тенденции, характерные для русской поэзии: разделение души и тела и интерес к процессам, происходящим с каждой из этих сущностей после смерти. Отмечено, что Державин, Жуковский и Баратынский не вводят в произведения тему «иного мира». Авторы, подчеркивая неизбежность смерти, отводят ей уравнивающую роль. Но если у Державина переход от живого к неживому передается через обращение к контрастным описаниям двух состояний, то Жуковский делает упор на плоды трудов ушедших поколений. В творчестве Баратынского акцентирована мысль о непознаваемости смерти и ее регулятивной функции. В его произведениях возникает натуралистичное изображение посмертного состояния тела. Сама смерть представлена как необходимый для упорядочения мироздания элемент. Уникальность разработки этой темы Лермонтовым, по мысли автора, заключается в том, что его не занимала идея об уравнивающей роли смерти, однако для него был важен посмертный опыт души. Как и Державин, обращаясь к моменту перехода от живого к неживому, особое внимание поэт уделяет процессу отделения души от тела. В его ранних произведениях мотив смерти является скорее фоном для выражения пессимистического восприятия мира. Многообразие проявления темы смерти придает философское звучание русской поэзии.
Keywords: 18TH- AND 19TH-CENTURY RUSSIAN POETRY
THEME OF DEATH
DERZHAVIN G.
ZHUKOVSKY V.
BARATYNSKY YE.
LERMONTOV M.
РУССКОЙ ПОЭЗИЯ XVIII–XIX ВВ
ЕМА СМЕРТИ
ДЕРЖАВИН Г.
ЖУКОВСКИЙ В.
БАРАТЫНСКИЙ Е.
ЛЕРМОНТОВ М.
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/43999
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=27814575
SCOPUS ID: 85021965339
WOS ID: WOS:000398464900011
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2016.4.198
Origin: Quaestio Rossica. 2016. Т. 4. № 4
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_4_2016_11.pdf320,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.