Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/41217
Title: Images of the Russian people and Russia in the contemporary English novel
Authors: Sidorova, O.
Issue Date: 2016
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Sidorova O. Images of the Russian people and Russia in the contemporary English novel / O. Sidorova // Quaestio Rossica. — 2016. — Т. 4, № 2 — С. 183-194.
Abstract: Мифологизированный образ России в английской художественной литературе сформировался и постоянно используется в течение нескольких столетий. Традиционно Россия описывается как далекая, холодная, непредсказуемая и дикая страна. Цель данной статьи – продемонстрировать динамику нового дискурса, а именно дискурса русской культуры в английской литературе, который возник в начале XX в. и получил дальнейшее развитие в литературе конца ХХ – начала XXI в. Особо подчеркивается влияние трагической истории России ХХ в. на изменение модуса русской темы в английской литературе. Русская тема в современном английском романе впервые в отечественном литературоведении рассматривается на примере произведений трех английских писательниц: «Лунный тигр» Пенелопы Лайвли (1987), «Начало весны» Пенелопы Фицджеральд (1988), «Блокада» и «Измена» Хелен Данмор (2011). История России преломляется в этих романах в судьбах простых людей, образы которых создаются авторами с явным состраданием и симпатией. Рассматриваемые произведения ломают сложившийся в английской литературе стереотип, создавая новый дискурс сочувствия к России и трагическим судьбам русских людей в ХХ в.
The mythological image of Russia in English fiction has been shaped and repeated over the course of many centuries. Russia was traditionally viewed as a distant, cold, unpredictable, and wild country. The aim of the article is to examine a new Russian cultural discourse that first appeared in English fiction in the early twentieth century and developed during the last decades of the twentieth and the first decade of the twenty-first centuries. Russia’s history in the twentieth century had a powerful impact on Russian themes in English literature. To prove this point, novels by three contemporary female English writers are analysed. In Penelope Lively’s The Moon Tiger (1987), Penelope Fitzgerald’s The Beginning of Spring (1988), and Helen Dunmore’s The Siege (2001) and The Betrayal (2011), Russian history is viewed sympathetically through the dramatic fates of normal people. The characters break down stereotypes and create a complex image of Russia and its people in contemporary English fiction.
Keywords: RUSSIAN THEMES
STEREOTYPES
MYTHOLOGICAL IMAGES
CULTURAL DISCOURSE
HISTORY
THE CONTEMPORARY ENGLISH NOVEL
РУССКАЯ ТЕМА
СТЕРЕОТИП
МИФОЛОГИЧЕСКИЙ ОБРАЗ
ДИСКУРС КУЛЬТУРЫ
ИСТОРИЯ
СОВРЕМЕННЫЙ АНГЛИЙСКИЙ РОМАН
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/41217
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=27215037
SCOPUS ID: 85021911177
WOS ID: WOS:000384402800010
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2016.2.166
Origin: Quaestio Rossica. 2016. Т. 4. № 2
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_2_2016_10.pdf351,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.