Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/40444
Title: | Лаковый кабинет Н. А. Демидова в московском Слободском доме-дворце (1782–1784): история создания, опыт реконструкции |
Other Titles: | N. A. Demidov’s Lacquer Study in the Moscow Slobodskoy Mansion (1782–1784): Creation History, an Attempt at Reconstruction |
Authors: | Силонова, О. Н. Silonova, O. N. |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Силонова О. Н. Лаковый кабинет Н. А. Демидова в московском Cлободском доме-дворце (1782–1784): история создания, опыт реконструкции / О. Н. Силонова // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2016. — Т. 18, № 2 (151). — С. 184-198. |
Abstract: | В статье рассматривается история создания и художественные особенности Лакового кабинета Н. А. Демидова в московском Слободском доме-дворце (1782–1784). Лаковый кабинет Н. А. Демидова в московском Слободском доме-дворце — уникальный проект, опыт осуществления которого является забытой страницей в истории русского декоративно-прикладного искусства второй половины XVIII столетия. Нижнетагильские лаки XVIII столетия почти не сохранились. Поэтому важно внимательно и всесторонне проанализировать этот единственный в своем роде крупный проект, который подтверждает высокий уровень развития лакового искусства в уральских владениях Демидовых. Лакированные живописные панно — доминирующий вид оформления комнаты — не сохранились, однако документальные источники, косвенные сведения позволяют восстановить художественный образ этого удивительного творения уральских мастеров. В данном исследовании впервые делается попытка выявления оригинальных источников, которые могли быть использованы при создании живописных композиций лакированных панно. Кроме того, собранные сведения позволили воссоздать виртуальный образ лакового кабинета Н. А. Демидова, который занимал особое место среди достопримечательностей московской усадьбы. The article reveals the history of creation and artistic features of the lacquer study of N. A. Demidov in the Moscow Slobodskoy mansion (1782–1784). N. A. Demidov’s lacquer study in the Moscow Slobodskoy mansion is a unique project in the history of Russian decorative and applied art of the second half of the 18th century. Little has survived of Nizhny Tagil’s lacquers of the 18th century. Therefore, it is important to give a careful and comprehensive analysis of this unique large-scale project, which confirms the high level of development of the lacquer art in the Ural Demidov estate. The colourful lacquered panels — the dominant type of the interior decoration — have not survived, but some documentary sources, and indirect information allows the author to restore the artistic image of this amazing creation of the Ural masters. The research is the first attempt to identify the original source, which could be used to create the colourful compositions of the lacquered panels. In addition, the collected data enable the author to create a virtual image of N. A. Demidov’s lacquer study, which took a special place among the sights of the Moscow estate. |
Keywords: | ДЕМИДОВЫ НИЖНИЙ ТАГИЛ ЛАКОВАЯ ЖИВОПИСЬ ЛАКИРОВЩИКИ ХУДОЯРОВЫ МОСКОВСКИЙ СЛОБОДСКОЙ ДОМ-ДВОРЕЦ Ж.-Л. БЮФФОН МАРИЯ СИБИЛЛА МЕРИАН САН-СУСИ DEMIDOV FAMILY NIZHNY TAGIL LACQUER PAINTING KHUDOYAROV VANISHERS MOSCOW SLOBODSKOY MANSION GEORGES-LOUIS LECLERC, COMTE DE BUFFON MARIA SIBYLLA MERIAN SANSSOUCI |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/40444 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=26693560 |
WOS ID: | WOS:000453187700015 |
ISSN: | 2227-2283 |
DOI: | 10.15826/izv2.2016.18.2.037 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2016. Т. 18. № 2 (151) |
Appears in Collections: | Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iurg-2016-151-15.pdf | 1,13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.