Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/39742
Title: Ivan the Terrible's Stichera: The Idea of Russia's Spiritual Elevation
Authors: Parfentyev, N.
Parfentyeva, N.
Issue Date: 2016
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Parfentyev N. Ivan the Terrible's Stichera: The Idea of Russia's Spiritual Elevation / N. Parfentyev, N. Parfentyeva // Quaestio Rossica. — 2016. — Т. 4. № 1. — С. 137-156.
Abstract: Based on extensive written sources, the authors of this article have for the first time examined two chant cycles created by Ivan the Terrible: one dedicated to St. Peter the Metropolitan of All Russia and the other in honour of the Vladimir Theotokos (Mother of God). The researchers have paid particular attention to the author’s realisation of a traditional Old Russian principle of hymnographical art: to compose chants on the basis of sample (“the podoben”). The implementation of this principle presupposes following a model completely or partially when the coincidence of separate lines (usually the initial or final lines, or those key to the formation of chants) is admitted. They conclude that Ivan the Terrible displayed a significant degree of creative freedom in revealing the images. He used not only the samples, but also some versions of earlier chants based on them. Ivan the Terrible demonstrated a deep understanding of the original sources, their artistic processing, as well as his education, expressed in the knowledge of the tradition and its creative implementation. In the new historical context of his reign, Tsar Ivan worked theintensively over these sources and added a more patriotic sounding content to the cycles. Thanks to the tsar’s skill, his stichera are a fine example of the creation of new meaning on the basis of the tradition.
С использованием широкого круга письменных источников в статье впервые исследуется два цикла произведений Ивана Грозного – знаменные стихиры Митрополиту всея Руси Петру и стихиры празднику Сретения Владимирской иконы Богородицы. Особое внимание уделяется проблеме авторского воплощения в произведениях царя принципа создания песнопений «на подобен», который был традиционным для древнерусского музыкально-гимнографического творчества. Его применение предполагало либо полное следование образцу, либо частичное, когда допускалось совпадение отдельных, чаще всего начальных, заключительных или ключевых для формообразования произведений строк. Исследователи приходят к выводу, что в стихирах царя проявилась значительная степень свободы в раскрытии поэтических образов, при этом он использовал не только подобен образец, но и некоторые ранее созданные на его основе песнопения. Грозный глубоко осмыслил исходные источники, ему присущи художественность в обработке текста, образованность, нашедшая выражение в знании традиций и творческом их воплощении. По сравнению со стихирами предшествующих мастеров царь в сложных исторических условиях, проделал тонкую работу над гимнографическими источниками, придал своим циклам государственно-патриотическое содержание. Мастерство державного автора явило прекрасный образец создания в произведениях на основе традиции новых смыслов.
Keywords: IVAN THE TERRIBLE
MUSICAL HYMNOGRAPHICAL ART
AUTHORSHIP
ST. PETER THE METROPOLITAN OF ALL RUSSIA
THEOTOKOS OF VLADIMIR
ЦАРЬ ИВАН ГРОЗНЫЙ
МУЗЫКАЛЬНО-ГИМНОГРАФИЧЕСКОЕ ИСКУССТВО
АВТОРСКОЕ ТВОРЧЕСТВО «НА ПОДОБЕН»
МИТРОПОЛИТ ВСЕЯ РУСИ ПЕТР
ВЛАДИМИРСКАЯ ИКОНА БОГОРОДИЦЫ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/39742
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=26191630
SCOPUS ID: 85021897271
WOS ID: WOS:000374114300008
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2016.1.146
Origin: Quaestio Rossica. 2016. Т. 4. № 1
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_1_2016_08.pdf1,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.