Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36584
Title: Выставка «Архитектура США» в Советском Союзе периода холодной войны: опыт коммуникативного анализа
Other Titles: ‘The architecture of the USA’ exhibition in the Soviet Union of the cold war era: the experience of communicative analysis
Authors: Yakushenko, O.
Якушенко, О. В.
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Якушенко О. В. Выставка «Архитектура США» в Советском Союзе периода холодной войны: опыт коммуникативного анализа / О. В. Якушенко // Quaestio Rossica. — 2015. — № 3. — С. 141-157.
Abstract: American exhibitions in the USSR are traditionally treated in historiography as part of American Cold War propaganda for winning the “hearts and minds” of Soviet citizens. The author analyzes one of these exhibitions, The Architecture of the USA (Leningrad, Moscow, Minsk, 1965), as a complex communicative process. The article treats the communication channel (an American exhibition as a type of event) and the message (the theme of the exhibition under consideration) separately. The author suggests that American exhibitions as a type of event could be seen as propaganda regardless of their content. They had a stable, complex form that created an attractive image of the US, although the message of the exhibition, its display and its theme were neutral. The form and the content of the exhibition had different audiences: the former attracted the general public, and the latter interested specialists. The author claims that Soviet visitors of American exhibitions constituted a specific ‘target for propaganda’, and some of them can be treated as ‘propaganda experts’. Propaganda may be defined as an intentionally manipulative type of communication, aimed at influencing the actions and opinions of recipients of information (Kecskemeti). However, the author proposes to concentrate on historical agents’ interpretation of propaganda; consequently, this article aims at understanding which aspects of the exhibition were seen as propaganda by the Soviet side.
Американские выставки в СССР традиционно расцениваются в историографии как американская пропаганда и часть холодной войны за сердца и умы советских граждан. Автор предлагает анализ одной из таких выставок под названием «Архитектура США» (Ленинград, Минск, Москва, 1965), чтобы продемонстрировать ее сложность как коммуникационного события. В статье рассматриваются отдельно канал (американская выставка как тип события) и сообщение (тематика каждой отдельной выставки). Американские выставки в целом можно рассматривать как средство трансляции пропаганды per se, сама их форма (очень устойчивая) является пропагандой. Сообщение же, тема и экспозиция выставки относительно нейтральны. Форма и содержание выставок имели разную аудиторию: американская выставка как тип события привлекала широкую публику, тогда как тематически выставки были нацелены на профессионалов. Советских посетителей американских выставок можно рассматривать как специфическую «публику пропаганды», а в некоторых случаях и как экспертов пропаганды. Пропаганду обычно определяют как намеренно манипулятивную форму коммуникации, цель которой состоит во влиянии на суждения и действия получателя информации. Однако определение явления как пропагандистского зависит от его интерпретации со стороны акторов. Поэтому в данной работе как пропаганда рассматривается в первую очередь то, на что советская сторона реагировала как на пропаганду.
Keywords: SOVIET ARCHITECTURE
AMERICAN EXHIBITIONS
USIA
PROPAGANDA
1965
СОВЕТСКАЯ АРХИТЕКТУРА
АМЕРИКАНСКИЕ ВЫСТАВКИ
АМЕРИКАНСКИЕ ВЫСТАВКИ
ЮСИА (USIA)
ПРОПАГАНДА
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36584
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25413005
SCOPUS ID: 85008631699
WOS ID: WOS:000367473100008
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2015.3.116
Origin: Quaestio Rossica. 2015. № 3
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_3_2015_08.pdf921,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.