Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36479
Title: Творчество С. А. Есенина 1910-х гг. в контексте русского неоромантизма
Other Titles: S. A. Yesenin’s Creative Work in the 1910s in the Context of Russian Neo-Romanticism
Authors: Федосеева, Т. В.
Fedoseeva, T. V.
Issue Date: 2015
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Федосеева Т. В. Творчество С. А. Есенина 1910-х гг. в контексте русского неоромантизма / Т. В. Федосеева // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2015. — № 4 (145). — С. 218-232.
Abstract: В статье рассматривается актуальный вопрос об авторском сознании поэта в контексте современного ему литературного движения. Раннее творчество С. А. Есенина соотносится с дискуссионной на настоящий момент концепцией неоромантизма в русской литературе конца XIX — начала XX в. На основе теоретических трудов того времени определяется специфика неоромантической эстетики и поэтики, обусловленная сознанием смены культурных эпох. В неоромантическом контексте рассматривается ряд произведений Есенина 1914–1919 гг. с целью уточнения типа авторского сознания и своеобразия творческого метода поэта. Совмещение конкретно-исторического и эстетико-типологического исследовательских подходов способствует конкретизации современных представлений о творчестве Есенина. Проведенное исследование уточняет мировоззренческое и поэтическое своеобразие раннего творчества поэта.
The article considers the topical issue of the author’s consciousness of a poet in the context of the contemporary literary movement. S. A. Yesenin’s early creative work belongs to the now debatable concept of neo-romanticism in the Russian literature of the turn of the 20th century. Referring to the theoretical works of the time, the author defines the peculiarities of the neo-romantic aesthetics and poetics conditioned by the realization of the change in cultural epochs. The article studies a number of Yesenin’s works written between 1914 and 1919 in the neo-romantic context to clarify the author’s consciousness and the peculiarity of the poet’s creative method. The article combines the historical and aesthetic-typological research approaches which enables the author to make clearer conclusions of the contemporary idea of Yesenin’s creative work. The research elaborates the worldview and poetic peculiarities of the poet’s early creative work.
Keywords: ПОЭЗИЯ С. А. ЕСЕНИНА
РУССКИЙ НЕОРОМАНТИЗМ
ТВОРЧЕСКОЕ СОЗНАНИЕ
ЛИРИЧЕСКИЙ ГЕРОЙ
МИР ПРОИЗВЕДЕНИЯ
ЭВОЛЮЦИЯ ПОЭТИЧЕСКИХ ФОРМ
ЦИКЛИЗАЦИЯ
АВТОРСКИЙ СБОРНИК
S. A. YESENIN’S WORK
RUSSIAN NEO-ROMANTICISM
CREATIVE CONSCIOUSNESS
LYRICAL HERO
WORLD OF A WORK OF WRITING
POETIC FORMS EVOLUTION
CYCLIZATION
AUTHOR’S COLLECTION
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36479
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25294534
ISSN: 2227-2283
Sponsorship: Публикация подготовлена при финансовой поддержке Российского гуманитарного научного фонда (РГНФ) и Правительства Рязанской области: проект РГНФ 15-14-62001 а(р).
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2015. № 4 (145)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2015-145-20.pdf1,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.