Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/35580
Title: От «сурового стиля» 60-х к предмету «вне стиля» 90-х и дизайну 10-х: тагильские керамисты Южаковы
Other Titles: From the “austere style” 60s to the object the “beyond style” 90-s and design 10s: the Yuzhakovs are Tagil ceramists
Authors: Писцова, И. Н.
Pistsova, I. N.
Issue Date: 2015
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Писцова И. Н. От «сурового стиля» 60-х к предмету «вне стиля» 90-х и дизайну 10-х: тагильские керамисты Южаковы / И. Н. Писцова // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2015. — № 4 (144). — С. 176-186.
Abstract: Статья основана на изучении авторской художественной керамики Урала. Отражены важные общие проблемы развития русского декоративно-прикладного искусства второй половины ХХ в.: переосмысление материала и функции предмета, многообразие стилевых ориентиров, свобода формообразования. Творчество известных мастеров Нижнего Тагила рассмотрено на фоне развития художественной керамики, переживающей расцвет в 1970–1990-х гг. Впервые выделены наиболее значимые произведения художников, раскрыты индивидуальные образные решения произведений. Показаны эволюция творческого стиля Южаковых, нашедших точки соприкосновения абстрагированной пластики керамического предмета с пространством современного постмодернистского интерьера, их вклад в искусство керамики нашего региона и в общий художественный процесс.
The article is based on the study of author’s artistic ceramics of the Urals. The author marks out important problems of development of art and crafts in the second half of XX century: rethinking the material and functions of the subject, a variety of style guidelines, freedom of ceramic modelling. The works of the famous artists of Nizhny Tagil were examined referring to the development of the artistic ceramics that experienced heyday in the 1970s–90s. For the first time the most significant works of artists are accentuated, individual imaginative solutions works are revealed. The author presents the evolution of creative Yuzhakov’s style, who found common between the ground abstracted plastics of the ceramic object and contemporary post-modern interior. The author also contemplates their contribution to the art of ceramics in our region and in the overall artistic process.
Keywords: ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОЕ ИСКУССТВО РОССИИ
АВТОРСКАЯ ХУДОЖЕСТВЕННАЯ КЕРАМИКА УРАЛА
КЕРАМИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ
«СУРОВЫЙ СТИЛЬ»
ПОСТМОДЕРНИЗМ
ПРОЕКТНЫЙ ДИЗАЙН
RUSSIAN ARTS AND CRAFTS
AUTHOR’S ARTISTIC CERAMICS OF THE URALS
CERAMIC TECHNOLOGY
«AUSTERE» STYLE
POST-MODERNISM
PROJECT DESIGN
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/35580
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25298334
ISSN: 2227-2275
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2015. № 4 (144)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurp-2015-144-23.pdf3,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.