Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.urfu.ru/handle/10995/26125
Title: Качество образования: data-mining баз данных результатов централизованного тестирования
Other Titles: The quality of education: using data-mining of the centralized testing results
Authors: Ровба, Е. А.
Бойко, В. К.
Войтукевич, Ю. А.
Лявшук, В. Е.
Петров, С. В.
Rovba, E. A.
Boiko, V. K.
Voitukevich, Yu. A.
Liavshuk, V. E.
Petrov, S. V.
Issue Date: 2012
Citation: Качество образования: data-mining баз данных результатов централизованного тестирования / Е. А. Ровба [и др.] // Университетское управление: практика и анализ. — 2012. — № 5. — С. 78-87.
Abstract: Представлены результаты применения методов data-mining для измерения качества абитуриентов и студентов, а также снижения затрат на привлечение целевой группы на непопулярные специальности. Введен новый количественный показатель качества абитуриента, рассчитанный методом принципиальных компонент на основе данных централизованного тестирования и названный индикатором системности знаний абитуриента. Показано использование индикатора системности знаний для определения целевой аудитории для прямой почтовой рассылки писем. Для оценки достоверности и определения величины эффекта рассылки построена статистическая бутстреп-процедура. Оценен количественный эффект от примененной методики профориентации и рассчитана стоимость привлечения одного абитуриента при помощи прямой рассылки писем.
The paper presents results of research of entrants and students quality by means of date-mining. The authors introduce a new quantitative indicator of a university entrant quality. The indicator is derived from results of the centralized testing by using the principal components and classification analysis. The quality indicator is considered as a systematic knowledge indicator. The results were used in marketing of the university. It is shown how an effect of the direct mailing was exposed and how the mail efficiency was estimated. The target group was defined a priory by using a systematic knowledge indicator. Bootstrapping was used to reveal the direct mailing effect from a superposition of other marketing efforts towards the university entrants and to validate the effect. The efficiency of the applied method to enroll the target group of entrants was equal. Specific cost to attract the target entrant by the direct mail was calculated.
Keywords: DATA-MINING
NATIONAL CENTRALIZED TESTING
A SYSTEMATIC KNOWLEDGE INDICATOR
BOOTSTRAPPING
EFFICIENCY MARKETING OF UNIVERSITY
МЕТОДЫ DATA-MINING
ЦЕНТРАЛИЗОВАННОЕ ТЕСТИРОВАНИЕ
ИНДИКАТОР СИСТЕМНОСТИ ЗНАНИЙ
СТАТИСТИЧЕСКАЯ БУТСТРЕП-ПРОЦЕДУРА
ЭФФЕКТИВНОСТЬ УНИВЕРСИТЕТСКОГО МАРКЕТИНГА
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/26125
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=18235650
ISSN: 1999-6640
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 5
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
unup-2012-05-08.pdf237,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.