Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/26073
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ефимов, В. С. | ru |
dc.contributor.author | Лаптева, А. В. | ru |
dc.contributor.author | Румянцев, М. В. | ru |
dc.contributor.author | Efimov, V. S. | en |
dc.contributor.author | Lapteva, A. V. | en |
dc.contributor.author | Rumyantsev, M. V. | en |
dc.date.accessioned | 2014-10-19T08:58:27Z | - |
dc.date.available | 2014-10-19T08:58:27Z | - |
dc.date.issued | 2012 | - |
dc.identifier.citation | Ефимов В. С. Будущее высшей школы России: социально-экономические контексты и критические ситуации : (по результатам Делфи-опроса экспертов) / В. С. Ефимов, А. В. Лаптева, М. В. Румянцев // Университетское управление: практика и анализ. — 2012. — № 2. — С. 24-37. | ru |
dc.identifier.issn | 1999-6640 | - |
dc.identifier.other | unup12_no2_ss24_ad1 | ru |
dc.identifier.uri | http://elar.urfu.ru/handle/10995/26073 | - |
dc.description.abstract | Представлены результаты Делфи-опроса экспертов о будущем высшей школы в России в перспективе до 2030 г., в опросе участвовало 730 экспертов из 39 крупных городов России, работающих в высшей школе (представлено 79 университетов), органах власти, бизнесе. Эксперты полагают, что ситуация в высшем обра-зовании России будет определяться конкуренцией четырех сценариев развития страны: «сырьевое будущее», «догоняющая модернизация», «локальное лидерство», «когнитивное общество». Представлена «карта», включающая семь возможных критических ситуаций для высшей школы в период до 2030 г. Показано, что наиболее вероятными и значимыми ситуациями могут стать критически низкое качество абитуриентов, стагнация высшего образования и науки при доминировании сценария «сырьевое будущее». | ru |
dc.description.abstract | Results of survey concerning future of higher education in Russia in the time horizon to 2030 are presented; 730 experts from 39 cities in Russia, working in higher education (representing 79 universities), government and business are participated in this Delphi. Experts consider that situation in Russian higher education will be determined by competition between four scenarios of country development: commodity dependence, catching up modernization, local leadership, cognitive society. A map including seven possible critical situations for higher education in period to 2030 is submitted. In expert's opinion, critically low quality of entrants, stagnation of higher education and science within the bounds of commodity dependence script can become most expected and significant situations. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | en |
dc.language.iso | ru | en |
dc.relation.ispartof | Университетское управление: практика и анализ. 2012. № 2 | ru |
dc.subject | HIGHER SCHOOL IN RUSSIA | en |
dc.subject | FORESIGHT | en |
dc.subject | DELPHI | en |
dc.subject | FUTURE SCENARIOS | en |
dc.subject | COGNITIVE SOCIETY | en |
dc.subject | RUSSIAN UNIVERSITIES | en |
dc.subject | ВЫСШАЯ ШКОЛА В РОССИИ | ru |
dc.subject | ФОРСАЙТ | ru |
dc.subject | ДЕЛФИ-ОПРОС | ru |
dc.subject | СЦЕНАРИИ БУДУЩЕГО | ru |
dc.subject | КОГНИТИВНОЕ ОБЩЕСТВО | ru |
dc.subject | РОССИЙСКИЕ УНИВЕРСИТЕТЫ | ru |
dc.title | Будущее высшей школы России: социально-экономические контексты и критические ситуации : (по результатам Делфи-опроса экспертов) | ru |
dc.title.alternative | The future of higher school in Russia: socio-economic contexts and critical situations (Delphi results) | en |
dc.type | Article | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | en |
dc.identifier.rsi | https://elibrary.ru/item.asp?id=17841980 | - |
local.description.firstpage | 24 | - |
local.description.lastpage | 37 | - |
local.issue | 78 | - |
Appears in Collections: | Университетское управление: практика и анализ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
unup-2012-02-05.pdf | 280,65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.