Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/25694
Title: Научно-методические подходы к оценке качества образовательных услуг на основе принципов TQM
Other Titles: Scientifically-methodical approaches to the estimation of quality of educational services on the basis of principles TQM
Authors: Заика, И. Т.
Zaika, I. T.
Issue Date: 2010
Citation: Заика И. Т. Научно-методические подходы к оценке качества образовательных услуг на основе принципов TQM / И. Т. Заика // Университетское управление: практика и анализ. — 2010. — № 2. — С. 24-32.
Abstract: Используемые вузами методы самообследования реализуемых образовательных программ в целом не позволяют оценить реальное качество образовательных услуг и их конкурентоспособность, что проявляется в низком доверии к результатам оценки вузов со стороны потребителей - обучающихся и работодателей. Это приводит к необходимости реализации процессного и системного подходов в деятельность по самообследованию образовательных программ. В статье предложены новые подходы к оценке образовательных услуг в сфере высшего образования на основе принципов TQM, что позволит вузу в долгосрочной перспективе продемонстрировать заявленное качество.
Methods of self-inspection of realised educational programs used by high schools as a whole do not allow to estimate real quality of educational services and their competitiveness that is shown in low trust to results of an estimation of high schools from outside consumers - trained and employers. It leads to necessity of realisation of process and system approaches for activity on self-inspection of educational programs. In article new approaches to an estimation of educational services in sphere of higher education on the basis of principles TQM that will allow high school to show the declared quality in long-term prospect are offered.
Keywords: EDUCATIONAL SERVICES
SELF-INSPECTION
SYSTEM OF QUALITY OF EDUCATIONAL INSTITUTION
CRITERIA OF AN ESTIMATION
ESTIMATION ELEMENTS
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ УСЛУГИ
САМООБСЛЕДОВАНИЕ
СИСТЕМА КАЧЕСТВА
ОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ
КРИТЕРИИ ОЦЕНКИ
ЭЛЕМЕНТЫ ОЦЕНКИ
URI: http://hdl.handle.net/10995/25694
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=15186766
ISSN: 1999-6640
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2010. № 2
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
unup-2010-02-05.pdf217,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.