Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/24152
Title: Опыт формирования социокультурного пространства: историческая ретроспектива деятельности предпринимательского сообщества России XIX — начала XX вв.
Other Titles: Experience of formation of socio-cultural space: historical retrospective of the activities of business community in Russia of 19th — the beginning of 20th centuries
Authors: Велиховский, Л. Н.
Кандаурова, Т. Н.
Velihovskiy, L. N.
Kandaurova, T. N.
Issue Date: 2014
Citation: Велиховский Л. Н. Опыт формирования социокультурного пространства: историческая ретроспектива деятельности предпринимательского сообщества России XIX — начала XX вв. / Л. Н. Велиховский, Т. Н. Кандаурова // Документ. Архив. История. Современность. — Вып. 14. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2014. — С. 77-95.
Abstract: В статье представлен опыт деятельности российского предпринимательского сообщества по формированию социокультурного пространства в XIX — начале XX вв. Социальная активность и общественная мобильность российских предпринимателей, обеспеченная и поддерживаемая финансовыми и материальными ресурсами, во многом способствовала динамичному включению их в процесс конструирования нового социального и культурного пространства российских столиц и провинции, укрепления и роста социокультурного потенциала страны в целом, обновления социокультурной среды городов и отдельных территорий. Участие в процессе формирования социокультурного пространства осуществлялось как на индивидуальной, так и на корпоративной основе, а также через систему общественного самоуправления, попечительства, развитие меценатской и благотворительной деятельности.
The authors present the experience of the Russian business community in forming socio-cultural space in the 19th — the beginning of the 20th centuries. The social activity and social mobility of Russian entrepreneurs, secured and supported by the financial and material resources, contributed much to their dynamic inclusion in the process of constructing of a new social and cultural space of the Russian capitals and the province, as well as the process of strengthening and growth of the socio-cultural potential of the country in general, and updating sociocultural environment of cities and separate territories. Participation in the process of formation of socio-cultural space took place on individual and corporate basis. It was realized through the system of public self-government, guardianship, development of patronage and charity activity.
Keywords: ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКОЕ СООБЩЕСТВО
СОЦИОКУЛЬТУРНОЕ ПРОСТРАНСТВО
КОНСТРУИРОВАНИЕ КУЛЬТУРНОГО ПРОСТРАНСТВА
СОЦИОКУЛЬТУРНЫЙ ПОТЕНЦИАЛ
СОЦИОКУЛЬТУРНАЯ СРЕДА
ПОПЕЧИТЕЛЬСТВО
БЛАГОТВОРИТЕЛЬНОСТЬ
МЕЦЕНАТСТВО
BUSINESS COMMUNITY
THE SOCIAL-CULTURAL SPACE
CONSTRUCTION OF THE CULTURAL SPACE
SOCIO-CULTURAL POTENTIAL
SOCIO-CULTURAL ENVIRONMENT
CHARITY
PATRONAGE OF THE ARTS
URI: http://hdl.handle.net/10995/24152
Origin: Документ. Архив. История. Современность. Вып. 14
Appears in Collections:Документ. Архив. История. Современность

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dais-2014-14-07.pdf208,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.