Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/23065
Title: Роман Г. Газданова «Полет» как полемическая интерпретация метаромана И. А. Гончарова
Other Titles: G. Gazdanov’s Novel The Flight as a Polemical Interpretation of I.A. Goncharov’s Metanovel
Authors: Кибальник, С. А.
Kibalnik, S. A.
Issue Date: 2013
Citation: Кибальник С. А. Роман Г. Газданова «Полет» как полемическая интерпретация метаромана И. А. Гончарова / С. А. Кибальник // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2013. — № 4 (120). — С. 214-223.
Abstract: Рассматривается роман Гайто Газданова «Полет» как гипертекст особого типа рус­ского классического романа, в котором изображается семейная драма главного ге­роя-рационалиста (прежде всего - «Обыкновенной истории» и «Обломова», т. е. своего рода метаромана Гончарова). Не бинарная (как обычно считается), а тернар­ная структура этого метаромана сознательно трансформирована в «Полете». Интер­текстуальная и повествовательные стратегии Газданова направлены главным обра­зом на реабилитацию деятельного метагероя (Петр Адуев, Андрей Штольц), кото­рый в произведениях Гончарова обвиняется в холодности и бессердечности. Писатель XX в., преодолевая некоторый схематизм художественного мышления русских классиков XIX в., стремится увидеть подлинное многообразие и неуловимость реальности.
Gaito Gazdanov’s novel The Flight is regarded as a special hypertext of a classical Russian novel, depicting a family drama of the main character, a rationalist (mainly, A Common Story and Oblomov, that is a sort of Goncharov’s metanovel). Contrary to what is commonly stated, not the twofold but rather the threefold structure of this metanovel is consciously transformed in The Flight. Gazdanov’s intertextual and narrative strategies are mainly meant for the rehabilitation of the active meta-character (Pyotr Aduev, Andrey Stoltz) that is accused of coldness and heartlessness in Goncharov’s works. The 20th century author is trying to see beyond the classical literary schemes of the Russian classical writers of the 19th century, and, thus, see a real complexity and elusiveness of the reality.
Keywords: ARTISTIC WORLD
NOVEL
HYPERTEXT
RATIONALIST
INTERTEXTUAL
INTERPRETATION OF A META-NOVEL
ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ МИР
РОМАН
ГИПЕРТЕКСТ
РАЦИОНАЛИСТ
ИН­ТЕРТЕКСТУАЛЬНЫЙ
ИНТЕРПРЕТАЦИЯ МЕТАРОМАНА
URI: http://hdl.handle.net/10995/23065
ISSN: 2227-2283
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2013. № 4 (120)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2, Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2013-120-18.pdf113,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.