Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/19764
Title: | Школьный учебник отечественной истории. Учебные издания как исторический источник |
Other Titles: | School textbooks for native history. Educational publications as a historical source |
Authors: | Огоновская, И. С. Ogonovskaya, I. S. |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Изд-во Урал. ун-та |
Citation: | Огоновская И. С. Школьный учебник отечественной истории. Учебные издания как исторический источник / И. С. Огоновская // Документ. Архив. История. Современность. — Вып. 12. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2011. — С. 264-286. |
Abstract: | Статья посвящена проблеме рассмотрения школьных учебников в качестве исторических источников. Базой исследования выступают более 30 учебников XIX–XXI вв. Основной вывод исследования заключается в том, что школьные учебники истории можно рассматривать как продукт культуры, которому присущи все атрибуты исторического источника как произведения, созданного людьми в результате целенаправленной деятельности, несущие ценную информацию, отражающие идеологические установки и политические взгляды авторов и т.д. The article is devoted to the consideration of school textbooks as historical sources. The bases of research are more than 30 books XIX-XXI centuries. The main conclusion of the study is that school history textbooks can be seen as a product of culture, which has all the attributes as a historical source of a work created by people as a result of purposeful activity, carrying valuable information reflecting the ideological orientation and political views of the authors, etc. |
Keywords: | HISTORICAL SOURCE HISTORY BOOK PRODUCT OF CULTURE ИСТОРИЧЕСКИЙ ИСТОЧНИК УЧЕБНИК ИСТОРИИ ПРОДУКТ КУЛЬТУРЫ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/19764 |
ISBN: | 978-5-7996-0669-5 |
Origin: | Документ. Архив. История. Современность. Вып. 12 |
Appears in Collections: | Документ. Архив. История. Современность |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dais-18-12-2011.pdf | 461,46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.