Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/142615
Title: Новое исследование музыкальной культуры Белоруссии: оригинальность и дискуссионность
Other Titles: New Study of the Musical Culture of Belarus: Originality and Discussion
Authors: Denisov, N.
Денисов, Н. Г.
Issue Date: 2025
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Денисов Н. Г. Новое исследование музыкальной культуры Белоруссии: оригинальность и дискуссионность / Н. Г. Денисов // Quaestio Rossica. — 2025. — Т. 13, № 1. — С. 367-374.
Abstract: Рецензия на: Дадиомова О. В. Музыкальная культура Беларуси: историческая судьба и творческие связи. – 3‑е изд., доп. – Минск : ИВЦ Минфина, 2020. – 176 с. Представлен анализ монографии белорусского музыковеда О. В. Дадиомовой «Музыкальная культура Беларуси: историческая судьба и творческие связи», являющейся собранием работ автора, связанных с историей профессиональной музыкальной культуры Белоруссии с эпохи Средневековья до XIX в. На основе исторического, культурологического, компаративного методов автор раскрывает процессы становления музыкального искусства, показывает влияния, которые оно испытывало на протяжении веков, претерпевая воздействие разных культур и народов. Оригинальной, по мнению рецензента, является вторая часть монографии, в которой представлены взаимосвязи белорусских музыкантов с крупнейшими творцами музыкальной культуры разных славянских народов. В статье отмечены спорные моменты исследования, делается вывод о том, что книга вносит существенный вклад в целостное философское осмысление истории музыкальной культуры Белоруссии.
Review of: Dadiomova, O. V. (2020). Muzykal’naya kul’tura Belarusi: istoricheskaya sud’ba i tvorcheskie svyazi [Musical Culture of Belarus: Historical Fate and Creative Connections]. 3rd Ed., add. Minsk, IVTs Minfina. 176 p. This review analyses Musical Culture of Belarus: Historical Fate and Creative Connections, a monograph by O. V. Dadiomova, a Belarusian musicologist. The book is a collection of the author’s works related to the history of the professional musical culture of Belarus from the Middle Ages to the nineteenth century. Based on historical, cultural, and comparative methods, the author reveals the processes behind the formation of musical art, the influences it has experienced throughout the centuries, undergoing the impact of different cultures and peoples. According to the reviewer, the second part of the monograph, which presents the interrelations of Belarusian musicians with the greatest creators of musical culture of different Slavic nations, is original. The article points out the controversial aspects of the study and concludes that the book makes a significant contribution to the holistic philosophical understanding of the history of musical culture of Belarus.
Keywords: БЕЛОРУССКАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА
ХРИСТИАНСТВО
ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ КУЛЬТУР
НАЦИОНАЛЬНАЯ ШКОЛА
BELARUSIAN MUSICAL CULTURE
CHRISTIANITY
INTERACTION OF CULTURES
NATIONAL SCHOOL
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/142615
License text: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=80661898
ISSN: 2311-911X
2313-6871
DOI: 10.15826/qr.2025.1.971
Origin: Quaestio Rossica. 2025. Т. 13. № 1
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_1_2025_21.pdf333,12 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons