Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/142434
Title: | Тормоз наката с устройством стабилизации прямолинейного движения одноосного прицепа |
Other Titles: | Overrun Brake with Single-Axle Trailer Straight Motion Stabilization Device |
Patent Number: | 2825212 |
Authors: | Строганов, Ю. Н. Лукашук, О. А. Гусев, А. А. Stroganov, Iu. N. Lukashuk, O. A. Gusev, A. A. |
Issue Date: | 2024-08-21 |
Abstract: | FIELD: land vehicles for travelling otherwise than on rails. SUBSTANCE: invention relates to trackless vehicles and is intended for use in designs of single-axle car and tractor trailers. Trailer braking system comprises two main braking cylinders connected by separate hydraulic lines with trailer wheels working braking cylinders, at that, housings of the main brake cylinders are located in the horizontal plane symmetrically – on the left and on the right along the road train movement relative to the longitudinal axis of the trailer and are fixed by means of ball joints at the ends of the horizontal axis of the cross-piece connecting the tractor and the trailer, and the main brake cylinder rod ends are fixed in the slots made on the side surfaces of the external link of the traction lever with the possibility of longitudinal movement relative to this link. EFFECT: possibility of recovering the position of a single-axle trailer, which corresponds to the straight-line movement of the tractor, with transverse lateral vibrations of the trailer due to formation of power moment relative to point of coupling of tractor with trailer, which occurs from friction forces between road and braked wheel, which is closest to trailer deflection pole, which increases stability of straight-line movement of road train and its safety under operating conditions. 1 cl, 4 dwg. Изобретение относится к безрельсовым транспортным средствам и предназначено для использования в конструкциях одноосных автомобильных и тракторных прицепов. Тормозная система прицепа содержит два главных тормозных цилиндра, соединенных отдельными гидромагистралями с рабочими тормозными цилиндрами колес прицепа, при этом корпусы главных тормозных цилиндров расположены в горизонтальной плоскости симметрично - слева и справа по ходу автопоезда относительно продольной оси прицепа и закреплены посредством шаровых шарниров на концах горизонтальной оси крестовины, связывающей автомобиль-тягач и прицеп, а концы штоков главных тормозных цилиндров закреплены в пазах, выполненных на боковых поверхностях внешнего звена тягового рычага с возможностью продольного перемещения относительно этого звена. Технический результат – возможность восстанавливать положение одноосного прицепа, соответствующее прямолинейному ходу автомобиля-тягача, при поперечных боковых колебаниях прицепа за счет образования силового момента относительно точки сцепки автомобиля тягача с прицепом, возникающего от сил трения между дорогой и подторможенным - ближним к полюсу отклонения прицепа колесом, что повысит устойчивость прямолинейного движения автопоезда и его безопасность в условиях эксплуатации. 4 ил. |
Keywords: | PATENT INVENTION ПАТЕНТ ИЗОБРЕТЕНИЕ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/142434 |
RSCI ID: | 69719204 |
Patent Type: | Patent of Invention Патент на изобретение |
Patent Owner: | Ural Federal University Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования "Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина" |
Appears in Collections: | Патенты и изобретения |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2825212.pdf | 2,68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.