Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/141053
Title: Св. Месроп Маштоц: истоки образа и имени
Other Titles: St Mesrop Mashtots: O rigins of Image and Name
Authors: Петросян, А. Е.
Petrosyan, A. Ye.
Issue Date: 2024
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Петросян А. Е. Св. Месроп Маштоц: истоки образа и имени / А. Е. Петросян, // Вопросы ономастики. — 2024. — Т. 21, № 3. — С. 56-69.
Abstract: В статье идет речь о возникновении и путях развития образа создателя армянского алфавита святого Месропа Маштоца в церковной традиции и фольклоре Армении, где его творение считается божественным чудом. Выявляются связи его образа с языческим богом Тиром — писцом верховного бога Арамазда, «показывателем и толкователем снов» (erazac‘oyc‘ erazahan). Сопоставление христианских образов с древними божествами в первую очередь опирается на соответствие их функций. Так, Маштоц служил при царском дворе писцом-секретарем (как Тир был писцом царя богов), а его чудесное видение — десница, пишущая буквы на камне, — очевидно, сравнимо со сном. Сны армянам начала V в., еще не до конца оторванным от язычества, посылал бог Тир, «показыватель снов». В свете этой интерпретации образа наиболее вероятной представляется связь имени Маштоца с созвучным апеллятивом maštoc‘ ‘скребница’, ‘инструмент для соскабливания волос / шерсти животных’ (дериват с суффиксом -oc‘, от корня mašt- со значением ‘скоблить, скрести, сдирать’). В древних языках писание ассоциируется со скоблением / царапанием в связи со способом писать на воске, глине и на твердых материях (ср. греч. γράφω ‘скрести, писать’, γραμματεύ . ‘писец, секретарь’, лат. scribere ‘скрести, писать’, scriba ‘писец, секретарь’). Слово maštoc‘ в древности могло означать ‘инструмент для скобления / процарапывания / писания’, позже и ‘писец’; в последнем значении лексема стала эпитетом наследника бога Месропа.
The article examines the emergence and development of the image of St Mesrop Mashtots, creator of the Armenian alphabet, in the church tradition and folklore of Armenia, where his work was considered a divine miracle. The correspondence of his image with the erazac‘oyc‘ erazahan “dreamdisplaying (and) dream-interpreting” god Tir, the scribe of the supreme god Aramazd, is revealed. The juxtaposition of Christian images with ancient deities was, first of all, based on the correspondence of their functions, and there were circumstances that strengthened this idea. Thus, Mashtots served at the royal court as a scribe-secretary (as Tir was the scribe of the king of the gods); the miraculous vision of Mashtots, in which he saw a right hand writing Armenian letters on a stone, is obviously comparable to a dream. The dreams for the Armenians of the 5th century, who were not yet completely cut off from the pagan religion, had to be sent by the dream-displaying god Tir. The god passed the torch to his successor Christian saint. In light of this interpretation, it seems most likely that the name Mashtots is connected with the consonant appellative maštoc‘ ‘scraper, instrument for scraping off hair/fur of animals’ (from the root mašt- ‘scrape, rip off ’ suffixed with -oc’). In ancient languages, the writing is associated with scraping/scratching in connection with this method of writing on wax, clay and hard materials (cf. Gr. γράφω ‘scrape, write,’ γραμματεύς ‘scribe, secretary,’ Lat. scribere ‘scrape, write,’ scriba ‘scribe, secretary’). The word maštoc‘ in ancient times would mean ‘instrument for scraping/scratching/writing,’ and later, ‘scribe,’ which became the epithet of Mesrop, the heir of the scribe god.
Keywords: МЕСРОП МАШТОЦ
АРМЯНСКИЙ АЛФАВИТ
ПРИНЯТИЕ ХРИСТИАНСТВА
ДОХРИСТИАНСКАЯ РЕЛИГИЯ АРМЕНИИ
БОГ ТИР
АРМЯНСКИЙ ФОЛЬКЛОР
MESROP MASHTOTS
ARMENIAN ALPHABET
ADOPTION OF CHRISTIANITY
PRE-CHRISTIAN ARMENIAN RELIGION
GOD TIR
ARMENIAN FOLKLORE
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/141053
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=80106548
ISSN: 1994-2400
1994-2451
DOI: 10.15826/vopr_onom.2024.21.3.031
Origin: Вопросы ономастики. 2024. Том 21. № 3
Appears in Collections:Вопросы ономастики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vopon_2024_3_03.pdf362,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.