Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/137982
Title: Общественные места в российском городе XVIII века: церковь
Other Titles: Public Places in the 18th-Century Russian City: Church
Authors: Кошелева, О. Е.
Kosheleva, O.
Issue Date: 2024
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Кошелева О. Е. Общественные места в российском городе XVIII века: церковь / О. Е. Кошелева // Quaestio Rossica. — 2024. — Т. 12, № 3. — С. 818-835.
Abstract: В статье, посвященной образу действий и коммуникации людей в общественных местах российского города XVIII в. (на рынках, в кабаках, в банях, на постоялых дворах, и др.), основное внимание уделено поведению людей в храмах. В них проходили события местного значения (свадьбы, крестины, отпевания и др.), а также осуществлялась коммуникация власти с подданными (принесение присяг, чтение указов и проч.). Церковное пространство показано как место социальной и гендерной напряженности, усугубленной в петровское время «реформой благочестия». Единство православного сообщества нарушалось старообрядцами, иноземцами иных конфессий, сторонниками и противниками петровских реформ, «неблагочестивыми» православными, сталкивавшимися в храме. Церковное пространство оказывалось перенасыщенным людскими впечатлениями, эмоциями и информацией. Однако, хотя некоторые здесь и осмеливались выражать недовольство властью, но лишь эмоционально, потому назвать церковное пространство публичным в том смысле, который ему придал Ю. Хабермас, по мнению автора, невозможно.
This article, devoted to the behaviour and communication of people in public places of the 18th-century Russian city (markets, taverns, baths, inns, etc.), focuses on the behaviour of people in churches. They hosted events of local importance (weddings, baptisms, funerals, etc.) as well as communication between the authorities and their subjects (swearing oaths, reading decrees, etc.). The ecclesiastical space is presented as a place of social and gender tensions, aggravated in the time of Peter the Great by the “reform of piety”. Old Believers, foreigners of other faiths, supporters and opponents of Peter’s reforms and “ungodly” Orthodox Christians who clashed in the church and violated the unity of the Orthodox community. The church space proved to be saturated with human impressions, emotions and information. Although some people dared to express their dissatisfaction with the authorities, it was only on an emotional level, and therefore it is impossible to call the church space “public” in the sense given by J. Habermas.
Keywords: РОССИЯ В XVIII В
ОБЩЕСТВЕННОЕ МЕСТО
ПУБЛИЧНОЕ ПРОСТРАНСТВО
ЭККЛЕСИЯ
ПРАВОСЛАВНЫЙ ХРАМ
«РЕФОРМА БЛАГОЧЕСТИЯ»
18TH-CENTURY RUSSIA
PUBLIC PLACE
PUBLIC SPACE
ECCLESIA
ORTHODOX CHURCH
“REFORM OF PIETY”
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/137982
License text: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=72097222
SCOPUS ID: 85205363710
ISSN: 2311-911X
2313-6871
DOI: 10.15826/qr.2024.3.910
Origin: Quaestio Rossica. 2024. Т. 12. № 3
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_3_2024_05.pdf390,18 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons