Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/136765
Title: | Политическое просвещение в контексте проекта советской идентичности: на материалах Алтайского края (1945–1955) |
Other Titles: | Political Enlightenment in the Context of the Soviet Identity Project Based on Materials of Altai Krai (1945–1955) |
Authors: | Демин, М. А. Беневаленская, Е. Н. Demin, M. A. Benevalenskaya, E. N. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Демин М. А. Политическое просвещение в контексте проекта советской идентичности: на материалах Алтайского края (1945–1955) / М. А. Демин, Е. Н. Беневаленская // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2024. — Т. 26, № 2. — С. 229-241. |
Abstract: | В статье на региональных материалах исследованы коммуникативные стратегии формирования гражданской идентичности системой учреждений политического просвещения на Алтае в идеологическом пространстве 1945–1955 гг. Авторы применяют релевантную современной неоклассической модели науки концепцию конструирования феномена советского общества. Источниковую базу составили нормативные документы Центрального комитета и Алтайского крайкома коммунистической партии Советского Союза, делопроизводственные материалы органов пропаганды и агитации региона из фондов Государственного архива Алтайского края. Отчеты партийных комитетов сопоставлены с информационно-аналитическими данными проверок политико-просветительной работы на Алтае. Для анализа дискурсивных пропагандистских практик использованы материалы общесоюзной и краевой учебной и инструктивно-методической литературы, региональной прессы. На основе теоретико-методологических подходов социального проектирования и интеллектуальной истории выявлены цели создания, идейно-смысловые мотивы, символические компоненты и тиражируемые гражданам примеры нормативного поведения. Показано, что продуцирование эталонов коллективной идентификации жителей края опиралось на национально-государственный нарратив, реабилитировавший хронотоп «Родина». Реализация в Алтайском крае общесоюзного проекта социальной консолидации и поддержки советской власти была ориентирована на последовательное включение в индивидуальный жизненный опыт официальной версии прошлого путем обучения в школах и кружках политической грамотности, устной и визуальной пропаганды. Особенностью тылового региона стало конструирование в первую очередь идентификационных образцов трудового героизма. Важной технологией вовлечения населения в масштабную деятельность по восстановлению экономического и социокультурного потенциала СССР после Великой Отечественной войны являлась мотивация подвига как механизма персонального увековечения в памяти потомков. This article examines the communicative strategies of the formation of civic identity by the system of political education institutions in Altai in the ideological space of 1945–1955 based on regional materials. The authors employ the concept of constructing the phenomenon of Soviet society relevant to the modern neoclassical model of science. The source base consists of normative documents of the Central Committee and the Altai Krai Committee of the Communist Party of the Soviet Union, office materials of the propaganda and agitation bodies of the region from the funds of the State Archive of Altai Krai. The authors compare the reports of party committees with the information and analytical data of inspections of political and educational work in Altai. Materials of the All-Union and regional educational and instructional and methodical literature, and regional press were used to analyse discursive propaganda practices. Based on the theoretical and methodological approaches of social design and intellectual history, the article identifies the goals of creation, ideological and semantic motifs, symbolic components, and examples of normative behaviour spread among citizens. It is demonstrated that the production of standards of collective identification of the inhabitants of the region was based on the national-state narrative that rehabilitated the “Homeland” chronotope. The implementation of the all-Union project of social consolidation and support of the Soviet government in Altai Krai focused on the consistent inclusion of the official version of the past in the individual life experience by teaching political literacy, oral, and visual propaganda in schools and school clubs. A feature of the rear region was the construction, first of all, of identification samples of labour heroism. An important technology for involving the population in large-scale activities to restore the economic and socio-cultural potential of the USSR after the Great Patriotic War was the motivation of the feat as a mechanism for personal perpetuation in the memory of descendants. |
Keywords: | СОВЕТСКИЙ ПРОЕКТ СИСТЕМА ПОЛИТИЧЕСКОГО ПРОСВЕЩЕНИЯ ИДЕОЛОГИЯ СОЦИАЛЬНЫЙ ИНЖИНИРИНГ НАЦИОНАЛЬНО-ГОСУДАРСТВЕННАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ ИСТОРИЧЕСКАЯ ПАМЯТЬ АЛТАЙСКИЙ КРАЙ SOVIET PROJECT SYSTEM OF POLITICAL EDUCATION IDEOLOGY SOCIAL ENGINEERING NATIONAL AND STATE IDENTITY HISTORICAL MEMORY ALTAI KRAI |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/136765 |
RSCI ID: | https://www.elibrary.ru/item.asp?id=68489422 |
ISSN: | 2587-6929 2227-2283 |
DOI: | 10.15826/izv2.2024.26.2.034 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2024. Т. 26. № 2 |
Appears in Collections: | Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iurg-2024-2-15.pdf | 169,75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.