Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/136128
Title: | Особенности преподавания гуманитарных дисциплин в Смольном институте конца XVIII — середины XIX в. (на материале эго-документов) |
Other Titles: | Features of Teaching Humanities in the Institutes of Noble Maidens of the late XVIII — mid XIX-th Century (Based on the Material of the Ego Documents) |
Authors: | Приказчикова, Е. Е. Савчук, В. С. Prikazchikova, E. E. Savchuk, V. S. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Приказчикова Е. Е. Особенности преподавания гуманитарных дисциплин в Смольном институте конца XVIII — середины XIX в. (на материале эго-документов) / Е. Е. Приказчикова, В. С. Савчук // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2024. — Т. 30, № 2. — С. 198-211. |
Abstract: | В статье на материалах эго-документов XVIII–XIX вв. (А. Лёвшиной, Г. Алымовой (Ржевской), А. Соколовой, М. Угличаниновой, А. Ешевской, Е. Водовозовой) рассматриваются основные стратегии преподавания гуманитарных дисциплин в Смольном институте. Используя методы культурного-исторического, сравнительно-исторического, гендерного анализов, авторы показывают изменение методик преподавания этих дисциплин, начиная от эпохи императрицы Екатерины II, когда доминирующим аспектом преподавания была установка на реализацию утопии-эвпсихии, утопии создания женщины «новой породы», где очень большое значение уделялось театральной культуре. Последним педагогическим сюжетом статьи является реформа К. Д. Ушинского (в воспоминаниях Е. Водовозовой), проводимая в самом начале 1860-х гг., когда женское образование в Смольном, прежде всего касающееся гуманитарных дисциплин, теряет свою исключительность и элитарность в условиях появления в России (с 1857 г.) женских гимназий. Based on the analysis of ego documents of the 18th–19th centuries (A. Levshina, G. Alymova (Rzhevskaya), A. Sokolova, M. Uglichaninova, A. Eshevskaya, E. Vodovozova) the authors examine the main strategies for teaching humanities at the Smolny Institute. Using the methods of cultural-historical, comparative-historical, and gender analyses, the authors look over the changes in teaching methods of these disciplines, starting from the era of Empress Catherine II, when the dominant aspect of teaching was the installation of utopia-eupsychia, the utopia of creating a “new breed” of women, where a significant attention was paid to theatrical culture. The last pedagogical subject of the article is the reform of K. D. Ushinsky in the memoirs of E. Vodovozova, carried out at the very beginning of the 1860s, when women’s education in Smolny, primarily related to the humanities, lost its exclusivity and elitism due to the emergence of female gymnasiums in Russia (starting from 1857). |
Keywords: | СМОЛЬНЫЙ ИНСТИТУТ УТОПИЯ-ЭВПСИХИЯ ГУМАНИТАРНЫЕ ДИСЦИПЛИНЫ ЭГО-ДОКУМЕНТЫ ВОПРОСЫ ПРЕПОДАВАНИЯ АЛЫМОВА Г. УГЛИЧАНИНОВА М. ЕШЕВСКАЯ А. ВОДОВОЗОВА Е. SMOLNY INSTITUTE UTOPIA-EUPSICHIA HUMANITIES EGO DOCUMENTS TEACHING ISSUES ALYMOVA G. UGLICHANINOVA M. ESHEVSKAYA A. VODOVOZOVA E. |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/136128 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=67917267 |
ISSN: | 2227-2275 2587-7151 |
DOI: | 10.15826/izv1.2024.30.2.039 |
Origin: | Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2024. Т. 30. № 2 |
Appears in Collections: | Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
iurp-2024-2-18.pdf | 135,97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.