Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/136083
Title: | Репрезентация исторической роли Русской православной церкви в контексте преподавания отечественной истории (2013–2023) |
Other Titles: | Representation of the Historical Role of the Russian Orthodox Church in the Context of Teaching Russian History (2013–2023) |
Authors: | Беклямишев, В. О. Beklyamishev, V. O. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Беклямишев В. О. Репрезентация исторической роли Русской православной церкви в контексте преподавания отечественной истории (2013–2023) / В. О. Беклямишев. — Текст: электронный // Tepus et Memoria. — 2024. — Т. 5. № 1. — С. 56–63. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/136083. |
Abstract: | В статье рассматривается политика Русской православной церкви (РПЦ), направленная на включение элементов конфессиональной истории в светские учебно-методические нарративы. По мере стандартизации содержания курса истории России в школе, а затем и установления нормативных требований к результатам освоения общеобязательного курса истории России в вузах значимость этих каналов формирования коллективной памяти серьезно возросла. Проведенный анализ выявил три основные стратегии РПЦ по оказанию влияния на содержание данных курсов: акцентирование внимания на эпизодах участия церковных иерархов в переломных событиях, изменивших ход истории российской государственности, поэтапное расширение круга упоминаемых персоналий, связанных с историей Церкви, и, наконец, апелляция к цивилизационному подходу, акцентирующему внимание на ценностных основаниях политической истории, что дает РПЦ символическое преимущество как «государствообразующей» конфессии. The article discusses the policy of the Russian Orthodox Church aimed at including elements of confessional history in secular educational and methodological narratives. As the content of the Russian history course was standardized for schools, and then the regulatory requirements for the results of studying the compulsory Russian history course at universities were established, the importance of these channels for the formation of collective memory has increased significantly. The analysis revealed three main strategies of the Russian Orthodox Church to influence the content of these courses: focusing on episodes of participation of hurch hierarchs in rucial events that changed the course of the history of Russian statehood, a gradual expansion of the range of mentioned personalities related to the history of the Church and, finally, an appeal to a civilizational approach that focuses on the value foundations of political history, which gives the Russian Orthodox Church a symbolic advantage as a “state-forming” denomination. |
Keywords: | ГРАЖДАНСКАЯ РЕЛИГИЯ РУССКАЯ ПРАВОСЛАВНАЯ ЦЕРКОВЬ ИСТОРИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В ШКОЛЕ ИСТОРИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В ВЫСШЕЙ ШКОЛЕ ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНЫЙ СТАНДАРТ CIVIL RELIGION RUSSIAN ORTHODOX CHURCH HISTORICAL EDUCATION IN SCHOOL HISTORICAL EDUCATION IN UNIVERSITY EDUCATION HISTORICAL AND CULTURAL STANDARD |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/136083 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=67885356 |
ISSN: | 2782-2087 |
DOI: | 10.15826/tetm.2024.1.061 |
Sponsorship: | Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда № 22-28-00535 «Гражданская религия в современной России: мемориальные практики и особенности теологического дискурса», https://rscf.ru/project/22-28-00535/ The reported study was funded by RFBR, project number № 22-28-00535, https://rscf.ru/project/22-28-00535 |
RSCF project card: | 22-28-00535 |
Origin: | Tempus et Memoria. 2024. Том 5. № 1 |
Appears in Collections: | Tempus et Memoria |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tetm-1-2024-06.pdf | 286,62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.