Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/132654
Title: | Формирование навыков здоровьесбережения в контексте реализации дисциплины «Физическая культура и спорт» у студентов непрофильных вузов и специальностей |
Other Titles: | Formation of Health Skills in the Context of Implementing the Discipline “Physical Education and Sports” in Students of Non-Core Universities and Specialties |
Authors: | Белавкина, М. В. Belavkina, M. V. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Ural Federal University Уральский федеральный университет |
Citation: | Белавкина М. В. Формирование навыков здоровьесбережения в контексте реализации дисциплины «Физическая культура и спорт» у студентов непрофильных вузов и специальностей / М. В. Белавкина. — Текст: электронный // Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. — 2024. — Т. 4, № 1. — С. 95–101. — URL: |
Abstract: | Цель исследования заключалась в изучении представлений студентов первого курса и содержании понятия «физическая культура» в контексте здоровьесбережения. В исследовании приняло участие 150 студентов первого курса, которым было предложено на первом дать свое понимание терминов «физическая культура» и «здоровье», а на втором этапе студентам были предложены теоретические занятия. В ходе занятий у студентов формировались компетенции, связанные с самостоятельными навыками оценивания здоровья, а также способностью выбирать соответствующие виды нагрузки. В ходе анализа работ студентов выявлены их представления о здоровье и способах его сохранения. Результаты исследования показывают, роль оценки «входящих» знаний и представлений для отбора содержания и методов работы со студентами в рамках учебных дисциплин. The purpose of the study was to study the ideas of the first-year students and the content of the concept of “physical culture” in the context of health care. 150 first-year students took part in the study. At the first stage they were asked to give their understanding of the terms “physical culture” and “health”, and at the second stage the students were offered theoretical classes. During the lessons, students developed competencies related to independent health assessment skills, as well as the ability to choose appropriate types of workload. During the analysis of the students’ works, their ideas about health and ways to preserve it were revealed. The results of the study show the role of evaluating “incoming” knowledge and ideas for the selection of content and methods of working with students within academic disciplines. |
Keywords: | СТУДЕНТЫ ЗДОРОВЬЕСБЕРЕЖЕНИЕ ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА STUDENTS HEALTH CONSERVATION PHYSICAL EDUCATION |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/132654 |
RSCI ID: | https://www.elibrary.ru/item.asp?id=65645681 |
ISSN: | 2782-5930 |
DOI: | 10.15826/spp.2024.1.101 |
Origin: | Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. 2024. Т. 4, № 1 |
Appears in Collections: | Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
avspp-1-2024-12.pdf | 330,94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.