Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/131129
Название: ON SOME SOCIO-ECONOMIC CONSEQUENCES OF RAILWAY CONSTRUCTION IN RUSSIA
Авторы: Nefedov, S. А.
Дата публикации: 2023
Издатель: Permskii Gosudarstvennyi Natsional'nyi Issledovatel'skii Universitet
Библиографическое описание: Нефедов, СА 2023, 'О НЕКОТОРЫХ СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКИХ ПОСЛЕДСТВИЯХ СТРОИТЕЛЬСТВА ЖЕЛЕЗНЫХ ДОРОГ В РОССИИ', Вестник Пермского университета. Серия: История, № 4 (63), стр. 40-48. https://doi.org/10.17072/2219-3111-2023-4-40-48
Нефедов, С. А. (2023). О НЕКОТОРЫХ СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКИХ ПОСЛЕДСТВИЯХ СТРОИТЕЛЬСТВА ЖЕЛЕЗНЫХ ДОРОГ В РОССИИ. Вестник Пермского университета. Серия: История, (4 (63)), 40-48. https://doi.org/10.17072/2219-3111-2023-4-40-48
Аннотация: The paper analyzes the socio-economic consequences of the first network of Russian railways constructed between 1866 and 1875. The purpose of this project, according to the plan of the Minister of Finance M. Kh. Reitern, was to increase exports and improve trade and the balance of payments. In accordance with this plan, “export” railways were prioritized, linking inland agricultural regions with the seaports Grain exports increased sixfold between 1862 and 1878, comprising 3/5 of total exports by value. Correcting official grain collection data reveals a 17% decrease in per capita net grain balance in European Russia from 1862 to 1881 due to massive exports. The decrease in consumption is also evident from the declining average height of recruits, which dropped by 0.4 cm in 1882–1884 compared to 1875–1884. The most significant decline of 0.7 cm or more occurred in regions from where grain was exported. While the consumption of the peasants was decreasing, the standard of living of the “sufficient classes” was rising. Exporting grain to industrial countries of Europe, where grain prices were higher than in Russia, sharply increased income for landowners and doubled the value of their land. Correspondingly, the size of deposits in banks and the imports of high-quality consumer goods increased. The number of “travelers” going abroad and the amount of currency they took with them rose sharply. © 2023, Permskii Gosudarstvennyi Natsional'nyi Issledovatel'skii Universitet. All rights reserved.
Ключевые слова: 1860–1885
CONSTRUCTION OF RAILWAYS
CONSUMPTION OF PEASANTS
CONSUMPTION OF THE ELITE
GRAIN EXPORTS
RUSSIA
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/131129
Условия доступа: info:eu-repo/semantics/openAccess
Идентификатор РИНЦ: 56024199
Идентификатор SCOPUS: 85183428723
Идентификатор WOS: 001158862200001
Идентификатор PURE: 50710317
ISSN: 2219-3111
DOI: 10.17072/2219-3111-2023-4-40-48
Располагается в коллекциях:Научные публикации ученых УрФУ, проиндексированные в SCOPUS и WoS CC

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2-s2.0-85183428723.pdf519,45 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.