Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/131059
Название: Сomparative analysis of a mining truck motor with permanent magnets in a rotor and a synchronous homopolar motor without magnets in a drive
Авторы: Prakht, V. A.
Dmitrievskii, V. A.
Kazakbaev, V. М.
Anuchin, A. S.
Дата публикации: 2023
Издатель: Tomsk Polytechnic University, Publishing House
Библиографическое описание: Прахт, ВА, Дмитриевский, ВА, Казакбаев, ВМ & Анучин, АС 2023, 'СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ДВИГАТЕЛЯ КАРЬЕРНОГО САМОСВАЛА С МАГНИТАМИ В РОТОРЕ И СИНХРОННОГО ОДНОИМЕННОПОЛЮСНОГО ДВИГАТЕЛЯ БЕЗ МАГНИТОВ В ПРИВОДЕ', Известия Томского политехнического университета. Инжиниринг георесурсов, Том. 334, № 11, стр. 216-229. https://doi.org/10.18799/24131830/2023/11/3645
Прахт, В. А., Дмитриевский, В. А., Казакбаев, В. М., & Анучин, А. С. (2023). СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ДВИГАТЕЛЯ КАРЬЕРНОГО САМОСВАЛА С МАГНИТАМИ В РОТОРЕ И СИНХРОННОГО ОДНОИМЕННОПОЛЮСНОГО ДВИГАТЕЛЯ БЕЗ МАГНИТОВ В ПРИВОДЕ. Известия Томского политехнического университета. Инжиниринг георесурсов, 334(11), 216-229. https://doi.org/10.18799/24131830/2023/11/3645
Аннотация: Relevance. Increasing need for using mining trucks with a diesel-electric (hybrid) drive for development of minerals. Improving operational and cost characteristics of the electric drive of mining trucks helps to reduce costs in the development of minerals. Aim. To compare theoretically the performance of synchronous traction motors of various designs (a conventional design with permanent magnets inside a rotor and a homopolar design without permanent magnets with an excitation winding on a stator), optimized by the same method, in the drive of a mining truck. To optimize the motor design to reduce power loss and required inverter power, as well as to limit torque ripple and reduce the risk of permanent magnet demagnetization. Оbjects. Design of twelve-pole nine-phase synchronous AC motors with a rated power of 370 kW of various designs:a homopolar motor without permanent magnets with an excitation winding on the stator and a motor of a traditional design with permanent magnets in the rotor. Мethods. Derivative-free optimization method; equivalent circuit method; mathematical modeling; two-dimensional finite element method. Results. Based on the analysis, the advantages and disadvantages of the considered motors were revealed. The advantage of the motor with permanent magnets in the rotor is reduction in active part length by 30%. The advantage of the homopolar motor with an excitation winding on the stator are 4.6 times lower cost of active materials. In addition, the homopolar motor has a more reliable design, without the risk of overheating, demagnetization or deterioration of the properties of permanent magnets over time. © 2023 Tomsk Polytechnic University, Publishing House. All rights reserved.
Ключевые слова: MINING TRUCK
NELDER–MEAD METHOD
OPTIMAL DESIGN
PERMANENT MAGNET SYNCHRO-NOUS MOTOR
SYNCHRONOUS HOMOPOLAR MOTOR
TRACTION DRIVE
TRACTION MOTOR
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/131059
Условия доступа: info:eu-repo/semantics/openAccess
cc-by-nc
Текст лицензии: https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Идентификатор РИНЦ: 55080939
Идентификатор SCOPUS: 85180074986
Идентификатор WOS: 001127843400012
Идентификатор PURE: 49929386
ISSN: 2500-1019
DOI: 10.18799/24131830/2023/11/3645
Сведения о поддержке: Russian Science Foundation, RSF: 21-19-00696
Acknowledgements: The research was performed with the support of the Russian Science Foundation grant (Project no. 21-19-00696).
Карточка проекта РНФ: 21-19-00696
Располагается в коллекциях:Научные публикации ученых УрФУ, проиндексированные в SCOPUS и WoS CC

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2-s2.0-85180074986.pdf1,28 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Лицензия на ресурс: Лицензия Creative Commons Creative Commons