Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/128669
Title: | Выявление когнитивной нагрузки цифровой игры с помощью метода Дельфи |
Other Titles: | Identification of the Cognitive Load of a Digital Game Using the Delphi Method |
Authors: | Крежевских, О. В. Михайлова, А. И. Kryazhevskikh, O. V. Mikhailova, A. L. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Ural Federal University Уральский федеральный университет |
Citation: | Крежевских О. В. Выявление когнитивной нагрузки цифровой игры с помощью метода Дельфи / О. В. Крежевских, А. И. Михайлова // Lurian Journal. — 2023. — Vol. 4. Iss. 3. — P. 56–67. |
Abstract: | Оценка уровня когнитивной нагрузки является необходимым условием для разработки дизайна учебных материалов, соответствующих познавательным возможностям студентов. Она включает в себя внешнюю когнитивную нагрузку, внутреннюю и генеративную (уместную, актуальную). Когнитивная нагрузка может быть оценена с помощью метода Дельфи как способа получения согласованной экспертной оценки. В связи с этим цель статьи состоит в апробации метода Дельфи для выявления когнитивной нагрузки цифровой игры. В результате исследования были выделены параметры, позволяющие экспертам оценить различные виды когнитивной нагрузки на итоговом третьем туре, получены согласованные оценки по всем вопросам, что говорит о возможности выработки с помощью метода Дельфи согласованного мнения о когнитивной нагрузке, производимой игрой. В статье отмечены дискуссионные утверждения, которые предлагается учитывать в последующих исследованиях: когнитивная нагрузка, оцениваемая с помощью метода Дельфи, требует высокой степени компетентности экспертной группы, наличия опыта подобной оценки, имеет смысл брать во внимание только оценки экспертов высокого уровня; на последних этапах исследования наблюдалась усталость экспертов, которая снижала объективность оценки. Assessment of the level of cognitive load is a prerequisite for the development of educational materials that correspond to the cognitive capabilities of students. It includes external cognitive load, internal and generative (relevant, relevant). Cognitive load can be assessed using the Delphi method as a way to obtain a consistent expert assessment. In this regard, the purpose of the article is to test the Delphi method to identify the cognitive load of a digital game. As a result of the study, parameters were identified that allow experts to assess various types of cognitive load, consistent estimates were obtained on the final third round for all questions, which indicates the possibility of obtaining a consistent opinion using the Delphi method on the cognitive load produced by the game. The article describes the controversial points that are proposed to be taken into account in subsequent studies: the cognitive load assessed using the Delphi method requires a high degree of competence of the expert group, the experience of such an assessment, it makes sense to take into account only the assessments of high-level experts; in the last stages of the study, expert fatigue was observed, which reduced the assessment objectivity. |
Keywords: | КОГНИТИВНАЯ НАГРУЗКА ЦИФРОВАЯ ИГРА МЕТОД ДЕЛЬФИ COGNITIVE LOAD DIGITAL GAME DELPHI METHOD |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/128669 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=56720226 |
ISSN: | 2712-8040 |
DOI: | 10.15826/Lurian.2023.4.3.3 |
Origin: | Lurian Journal. 2023. Vol. 4. № 3 |
Appears in Collections: | Lurian Journal |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
lj-3-2023-03.pdf | 642,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.