Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/126655
Title: | Политическое воспитание как важная функция музея малого города |
Other Titles: | Political Education as an Important Function of a Small Town Museum |
Authors: | Спиридонова, А. Д. Spiridonova, A. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Спиридонова А. Д. Политическое воспитание как важная функция музея малого города / А. Д. Спиридонова. — Текст : электронный // Документ. Архив. История. Современность : сборник научных трудов. — Выпуск 23. — Екатеринбург: Издательство Уральского университета, 2023. — С. 178-183. — URL: http://elar.urfu.ru/handle/10995/126655. |
Abstract: | Historical memory is a crucial element in shaping a country and a nation. Alongside language, culture, common origins, way of life, and customs, historical memory unites individuals into a cohesive society. Contemporary interdisciplinary studies indicate that museums serve not only as “guardians” of memory but also as instruments for political and patriotic education. Unlike other forms of transmitting memory, such as textbooks, artworks, and videos, museums predominantly focus on representing the past. Consequently, they have the capacity to influence the formation of both local and national identities. The convergence of experiences and the sense of belonging, coupled with the educational component provided by museum guides and curators, enable visitors to feel connected to the events related to their home area, ancestors, and the latter’s experiences during specific historical moments. This conclusion is drawn by reflecting on the interviews conducted as part of an extensive research project centered on museums in small towns. Историческая память является важной составляющей формирования страны и нации. Вместе с языком, культурой, единством происхождения, бытом и нравами, историческая память объединяет индивидов в единое солидарное общество. Современные междисциплинарные исследования указывают на то, что музей выступает не только в качестве «хранителя» памяти, но и как инструмент политического и патриотического воспитания. Для музеев, в отличие от других форм трансляции памяти (учебники и художественные произведения, видеоматериалы), репрезентация прошлого является основным свойством, и в связи с этим они способны влиять на формирование локальной и национальной идентичности населения. Соприкосновение и чувство сопричастности в совокупности с образовательной составляющей в виде рассказа экскурсовода, хранителя музея, позволяют человеку испытать чувство сопричастности к событиям, связанным с территорией проживания, предками и их переживаниями определенного исторического момента. Прийти к такому выводу позволила рефлексия интервью, проведенных в ходе большого исследования, посвященного музеям малых городов. |
Keywords: | SMALL TOWN MUSEUM HISTORICAL MEMORY POLITICAL EDUCATION IDENTITY PATRIOTIC EDUCATION МУЗЕЙ МАЛОГО ГОРОДА ИСТОРИЧЕСКАЯ ПАМЯТЬ ПОЛИТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ ИДЕНТИЧНОСТЬ ПАТРИОТИЧЕСКОЕ ВОСПИТАНИЕ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/126655 |
RSCI ID: | 54516466 |
ISBN: | 978-5-7996-3704-0 |
metadata.dc.description.sponsorship: | Исследование выполнено в рамках гранта Российского научного фонда № 21–18–00418, https://rscf.ru/project/21-18-00418). |
RSCF project card: | 21-18-00418 |
Origin: | Документ. Архив. История. Современность. Выпуск 23 |
Appears in Collections: | Документ. Архив. История. Современность |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
978-5-7996-3704-0_2023_016.pdf | 247,13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.