Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/123620
Title: | Funding the Higher Education System: International Experience and Russian Practice |
Other Titles: | Финансирование системы высшего образования: международный опыт и российская практика 高等教育融资:国际经验与俄罗斯实践 |
Authors: | Sudakova, A. E. Dahel, D. M. S. Судакова, А. Е. Дахел, М. С. Д. 苏达科娃, 阿纳斯塔西娅·叶夫根涅夫娜 达赫尔, 穆斯塔法·萨利赫·达赫尔 |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Уральский федеральный университет Ural Federal University |
Citation: | Sudakova A. E. Funding the Higher Education System: International Experience and Russian Practice / A. E. Sudakova, D. M. S. Dahel // R-Economy. — 2023. — Vol. 9, Iss. 2. — P. 207–225. |
Abstract: | Relevance. Education is a significant factor in economic growth. However, the discussion about the principles for distributing higher education funding is still open, and the cases of individual countries are not sufficiently covered in research literature.
Research objective. The study aims to determine the principles of financing based on the case studies of Russian universities. Foreign financing mechanisms are analyzed and compared with Russian practice that has similar foundations. Financing mechanisms are classified according to their distribution principle.
Data and methods. The statistical base for the study is the data of a large-scale higher education monitoring project of 2019-2021. The study was conducted in more than 650 Russian universities. In order to determine the principles of financing, a correlation analysis is carried out to identify the correlation between the indicators. Universities are grouped by regions with different socio-economic characteristics, subgroups of universities within the regional division were identified.
Results. The distribution of funding among Russian universities is based on the principles of quasi-competition and equalization. Universities located in regions with low indicators of socio-economic development are mainly financed to achieve equalization of educational activities, and, as the socio-economic situation in the region improves, funding is channeled into equalization of research activities. Another more obvious conclusion is that research activities of universities that participate in state programs are funded based on competition, while other universities have lower correlation between indicators, which leads us to the assumption that other universities’ research activities are funded based on the principles of equalization.
Conclusions. The novelty of the study is the results that enrich the understanding of the principles for funding distribution in the Russian higher education system. Contrary to most studies of the concentration of resources around a limited number of institutions, the study concludes that resources and funding are distributed based on equalization, supporting the less competitive units of the system, and directing funding to regions with less stable socio-economic characteristics. Актуальность. Образование является значимым фактором экономического роста. При этом открытой остается дискуссия в части принципов распределения финансирования высшего образования, и в то же время менее изученным вопросом с точки зрения освещения кейсов отдельных стран. Цель исследования. Исследование направлено на определение принципов финансирования на примере кейсов российских вузов. Проанализированы зарубежные механизмы финансирования и представлено их сравнение с российской практикой, которая имеет схожие основы. Механизмы финансирования классифицированы по принципу их распределения. Данные и методы. Статистической базой исследования служат данные мониторинга высшего образования за 2019-2021 гг. Исследование проведено более чем по 650 российским вузам. С целью определения принципов финансирования проводится корреляционный анализ на предмет выявления взаимосвязи между показателями. Произведена группировка вузов по регионам с различными социально-экономическими характеристиками, выделены подгруппы вузов внутри регионального деления. Результаты. Распределение финансирования среди вузов РФ основывается на принципах квазиконкуренции и выравнивания. Вузы, расположенные в регионах с низкими показателями социально-экономического развития, финансируются преимущественно по принципу выравнивания в большей части относительно образовательной деятельности, по мере улучшения социально-экономического состояния региона, финансирование на условиях выравнивания направлено на научную деятельность вузов. Другой вывод, более очевидный, научная деятельность вузов-участников государственных программ финансируется на условиях конкуренции, в то время как остальные вузы имеют меньшую зависимость между показателями, в результате чего, можем предположить, что финансирование научной деятельности остальных вузах основывается на принципах выравнивания. Выводы. Новизной исследования являются результаты, расширяющие представление о принципах распределения финансирования в системе российского высшего образования. В противовес большинству исследований о концентрации ресурсов в кругу ограниченного количества вузов, в исследовании делается вывод, что распределение также осуществляется на условиях выравнивания, поддерживая менее конкурентоспособные единицы системы, и направляя финансирование в регионы с менее устойчивыми социально-экономическими характеристиками. 现实性:教育是经济增长的一个重要因素。然而,关于高等教育资金分配原则的 辩论仍未结束,同时学术界在个别国家的相关案例研究也较少。 研究目标:本研究旨在以俄罗斯大学为例确定融资原则。文章对国外的融资机制 进行分析,并将其与具有类似基础的俄罗斯案例进行比较。融资机制将根据其分 配原则进行分类。 数据与方法:该研究的统计基础是2019-2021年的高等教育监测数据。研究对象 是650多所俄罗斯高等教育机构。为了确定融资原则,文章进行了相关分析,以 确定各指标之间的关系。高等教育机构按区域不同社会经济特征进行分组,并确 定区域中的高等教育机构子群。 研究结果:俄罗斯大学之间的经费分配遵循准竞争和均等的原则。位于社会经济 发展指标较低地区的高等院校在教育活动方面主要按照均衡化原则获得经费,随 着该地区社会经济状况的改善,均衡化融资被导向高等院校的科学活动。另一个 更明显的结论是,参与专项国家计划的学校的研究活动资金是通过竞争获得的, 而其他大学对该项目的依赖性较小,因此我们可以假设其他大学的研究活动资金 是基于均衡化原则。 结论:该研究的新颖之处在于扩大了对俄罗斯高等教育系统资金分配原则的理 解。与大多数关于资源集中在有限数量的高等教育机构圈子的研究相反,该研究 的结论是,分配是在均衡的基础上进行的,国家项目支持系统中竞争力较弱的单 位,并将资金引向社会经济特征不那么持久的地区。 |
Keywords: | HIGHER EDUCATION FINANCING HIGHER EDUCATION COMPETITION; EQUALIZATION DEVELOPMENT OF UNIVERSITIES FUNDING UNIVERSITIES 高等教育 高等教育经费 竞赛 均衡性 大学发展 大学融资 ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ ФИНАНСИРОВАНИЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ КОНКУРЕНЦИЯ ВЫРАВНИВАНИЕ РАЗВИТИЕ УНИВЕРСИТЕТОВ ФИНАНСИРОВАНИЕ УНИВЕРСИТЕТОВ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/123620 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=54252961 |
ISSN: | 2412-0731 |
DOI: | 10.15826/recon.2023.9.2.013 |
metadata.dc.description.sponsorship: | The research funding from the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (Ural Federal University Program of Development within the Priority-2030 Program) is gratefully acknowledged. Исследование выполнено при финансовой поддержке Министерства науки и высшего образования Российской Федерации в рамках Программы развития Уральского федерального университета имени первого Президента России Б. Н. Ельцина в соответствии с программой стратегического академического лидерства «Приоритет-2030». 衷心感谢俄罗斯联邦科学和高等教 育部(2030 年优先计划——乌拉 尔联邦大学发展计划)的研究经费 |
Origin: | R-Economy. 2023. Vol. 9. Iss. 2 |
Appears in Collections: | R-Economy |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
r-economy_2023_v9_2_06.pdf | 1,97 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.