Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/123459
Title: Родительский стиль взаимодействия в формировании навыка саморегуляции у детей раннего возраста
Other Titles: Parental Style of Interaction in the Formation of Early Childhood Self-Regulation Skills
Authors: Лаврова, М. А.
Lavrova, M. A.
Issue Date: 2022
Publisher: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Citation: Лаврова М. А. Родительский стиль взаимодействия в формировании навыка саморегуляции у детей раннего возраста / М. А. Лаврова // Lurian Journal. — 2022. — Vol. 3. Iss. 4. — P. 9–24.
Abstract: В статье рассмотрены основные подходы к определению саморегуляции, указаны вехи формирования саморегуляция, методы ее оценки, характеристики родительского поведения, влияющие на саморегуляцию ребенка. Приведены результаты лонгитюдного исследования 74 нормотипичных детей. Согласно полученным данным, в формировании навыка саморегуляции в раннем детстве важную роль играют и особенности темперамента, и родительское поведение. Причем один и тот же стиль родительского взаимодействия на одном возрастном этапе может выступать как фактор, способствующий развитию саморегуляции, а на другом — как фактор, уменьшающий ее.
The article surveys the main approaches to the definition of self-regulation, the milestones in the formation of self-regulation, methods of its assessment, characteristics of parental behavior affecting the self-regulation of the child. The results of the longitudinal study of 74 normotypic children are presented. According to the obtained data, both temperament and parental behavior play an important role in the formation of self-regulation skills in early childhood. Moreover, the same style of parental interaction at one age stage can act as a factor that contributes to the development of self–regulation, at another — it can reduce it.
Keywords: ТЕМПЕРАМЕНТ
САМОРЕГУЛЯЦИЯ
ДЕТСКО-РОДИТЕЛЬСКОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
РАННИЙ ВОЗРАСТ
СТИЛЬ РОДИТЕЛЬСКОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ
TEMPERAMENT
SELF-REGULATION
CHILD-PARENT INTERACTION
EARLY AGE
STYLE OF PARENTAL INTERACTION
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/123459
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=54212677
ISSN: 2712-8040
DOI: 10.15826/Lurian.2022.3.4.1
Origin: Lurian Journal. 2022. Vol. 3. № 4
Appears in Collections:Lurian Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lj-4-2022-01.pdf685,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.