Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/121525
Title: ПРИНЦИПЫ МОДЕРНИЗАЦИИ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ
Other Titles: PRINCIPLES OF THE HIGHER SCHOOL MODERNIZING
Authors: Кирой, В. Н.
Kiroy, V. N.
Issue Date: 2008
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Кирой В. Н. ПРИНЦИПЫ МОДЕРНИЗАЦИИ ВЫСШЕЙ ШКОЛЫ / В. Н. Кирой // Университетское управление: практика и анализ. — 2008. — № 5 (57). — С. 45-52.
Abstract: В статье обсуждается вопрос о путях модернизации отечественной высшей школы, в частности, создании сети федеральных (в т.ч., исследовательских) университетов. Отправной точкой служит тезис о том, что российская система высшего образования в ее нынешнем виде неспособна массово готовить профессионалов, соответствующих современным требованиям, и неконкурентоспособна на мировых рынках труда и образовательных услуг. Важнейшим условием подъема экономики страны, решения проблем в социальной сфере является модернизация системы высшего профессионального образовании. Последнее требует повышения на всех уровнях интереса к ее проблемам и эффективности управления, внесения необходимых изменений в существующее законодательство, реальной интеграции в ведущих научно-образовательных центрах образовательной деятельности с научной и практико-ориентированной, и, наконец, подконтрольного выделения необходимого объема инвестиций, способных комплексно решать накопившиеся за десятилетия проблемы.
The issue of the article is the ways of modernization for the native high school, creation of the federal network of Universities, including research ones, in particular. The starting point is the thesis that the Russian system of higher education in its actual kind is not able to prepare in large scale professionals, who would match the modern requirements and is not competitable on the international market of labour and educational services. The most important condition of national economy increase and solution of social problems is modernization of the higher vocational education system. The latter requires raising of the interest on each level to its problems and management efficiency, introduction of necessary alterations to the actual legislation, real integration in the leading scientific-educational centers from both scientific and practical activity, and finally controllable allocation of the required investment volume, aimed to solve the accumulated during decades problems in complex.
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/121525
Access: Creative Commons Attribution License
License text: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
RSCI ID: 13289718
ISSN: 1999-6640
1999-6659
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2008. № 5
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM-2008-05-08.pdf186,13 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons