Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/119412
Title: | Влияние историографии и общественного дискурса об убийстве семьи Николая II на содержание видеоигр с историческим сюжетом |
Other Titles: | The Influence of Historiography and Public Discourse on the Murder of the Family of Nicholas II on the Content of Historical Video Games |
Authors: | Белов, С. И. Belov, S. I. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Уральский федеральный университет Ural Federal University |
Citation: | Белов С. И. Влияние историографии и общественного дискурса об убийстве семьи Николая II на содержание видеоигр с историческим сюжетом / С. И. Белов. — Текст: электронный // Tepus et Memoria. — 2022. — Т. 3. № 1. — С. 6–15. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/119412 |
Abstract: | Исследование посвящено теме влияния историографии убийства семьи Николая II и порожденного ею дискурса на образы в исторических видеоиграх. В качестве конкретного исследовательского кейса нами выбрана игра Assassin‘s Creed Chronicles: Russia. Методология работы построена на комбинации сравнительного и структурного анализа. Эмпирическая база исследования фундирована за счет привлечения оригинального игрового контента и редкой литературы, в том числе работ представителей белой эмиграции. Автор приходит к заключению, что создатели игры использовали в качестве первоосновы сюжета произведения ряд историографических концепций, предполагающих причастность к цареубийству тайных обществ глобального характера. Однако они отказались обращаться к таким элементам «конспирологических» направлений в историографии, как ритуальный характер преступления, заинтересованность внешних акторов в уничтожении Российской империи, а также связанных с нею моделей социально-экономического и культурного развития. Последнее объяснялось в первую очередь маркетинговыми соображениями, структурой целевой аудитории и стремлением избежать обвинений в разжигании антисемитизма. This study is devoted to the influence of the historiography of the murder of the family of Nicholas II and the discourse generated by it on images in historical video games. We have chosen Assassin’s Creed Chronicles: Russia as a specific research case. The methodology of the work is built through a combination of comparative and structural analysis. The empirical base of the study is funded by attracting original game content and rare literature, including the works of representatives of the white emigration. The author comes to the conclusion that the creators of the game used a number of historiographic concepts as the primary basis for the plot of the work, suggesting the involvement of secret societies of a global nature in the regicide. However, they refused to address such elements of “conspiracy” trends in historiography, such as the ritual nature of the crime, the interest of externa actors in the destruction of the Russian Empire, as well as the models of socio-economic and cultural development associated with it. The latter was primarily due to marketing considerations, the structure of the target audience and the desire to avoid accusations of inciting anti-Semitism. |
Keywords: | НИКОЛАЙ II ЦАРСКАЯ СЕМЬЯ УБИЙСТВО КОНСПИРОЛОГИЯ ВИДЕОИГРЫ NICHOLAS II ROYAL FAMILY MURDER CONSPIRACY THEORIES VIDEO GAMES “ASSASSIN’S CREED CHRONICLES: RUSSIA” |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/119412 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=49790660 |
ISSN: | 2782-2087 |
DOI: | 10.15826/tetm.2022.3.026 |
Sponsorship: | Исследование выполнено при финансовой поддержке факультета политологии МГУ им. М. В. Ломоносова в рамках научного проекта «Видеоигры как новый ресурс политики памяти: конструирование коллективного образа прошлого в формате популярной культуры». Исследование проведено в рамках Программы развития Междисциплинарной научно-образовательной школы Московского университета «Сохранение мирового культурно-исторического наследия». The study was financially supported by the Faculty of Political Science of Lomonosov Moscow State University as part of the research project “Video games as a new resource for the politics of memory: constructing a collective image of the past in the format of popular culture”; This research has been supported by the Interdisciplinary Scientific and Educational School of Moscow University “Preservation of the World Cultural and Historical Heritage”. |
Origin: | Tempus et Memoria. 2022. Том 3. № 1 |
Appears in Collections: | Tempus et Memoria |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tetm-1-2022-01.pdf | 611,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.