Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/119287
Title: | Компетентностно ориентированные образовательные технологии в подготовке юных спортсменов |
Other Titles: | Competence oriented educational technologies in the training of young athletes |
Authors: | Чудиновских, А. В. Гайл, В. В. Chudinovskikh, A. V. Gayl, V. V. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Уральский федеральный университет Ural Federal University |
Citation: | Чудиновских А. В. Компетентностно ориентированные образовательные технологии в подготовке юных спортсменов / А. В. Чудиновских, В. В. Гайл. — Текст: электронный // Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. — 2022. — Т. 2, № 3. — С. 71–76. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/119287 |
Abstract: | Разработана структура и содержание компетенций, формируемых в спортивных школах по шоссейным велогонкам, легкой атлетике, гольфу и мини-футболу. Описаны блоки образовательной технологии. Эта технология базируется на теории поэтапного формирования ориентировочной основы действий. Экспертная оценка эффективности формирования компетенций проводилась с помощью квалиметрической методики. Средний уровень сформированности общих для вида спорта компетенций достиг в экспериментальных группах 85-90 %. Специальные компетенции освоены на уровне 73-91 %. Учитывая относительно непродолжительный период компетентностно ориентированного обучения (3-6 месяцев), приведенные показатели, на наш взгляд, вполне можно расценивать положительно. The structure and content of the competencies proposed for the formation of road cycling, athletics, golf and mini-football in sports schools have been developed. The blocks of educational technology are described. This technology is based on the theory of stage-by-stage creation of benchmark basis for activities. An expert assessment of the effectiveness of the formation of competencies was carried out using the qualimetric methodology. The average formation level of competencies common for the kind of sport reached 85-90 % in the experimental groups. Special competencies are mastered at the level of 73-91 %. Considering the relatively short period of competence-based training (3-6 months), these indicators, in our opinion, can be assessed positively. |
Keywords: | ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ КОМПЕТЕНЦИИ СПОРТСМЕНА СПОРТИВНЫЕ ШКОЛЫ EDUCATIONAL TECHNOLOGIES ATHLETE'S COMPETENCE SPORTS SCHOOLS |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/119287 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=49783759 |
ISSN: | 2782-5930 |
DOI: | 10.15826/spp.2022.3.41 |
Origin: | Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. 2022. Т. 2, № 3 |
Appears in Collections: | Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
avspp-3-2022-10.pdf | 300,69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.