Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/110676
Title: «Girls more often study at the training camps compared to boys»: the role of coach in gendering of athletes’ dual career pathways
Other Titles: Девочки чаще учатся на спортивных сборах по сравнению с мальчиками: роль тренера в гендерном разделении двух карьерных путей спортсменов
Authors: Сааринен, М.
Рыба, Т. B.
Аунола, К.
Калая, С.
Saarinen, M.
Ryba, T. V.
Aunola, K.
Kalaja, S.
Issue Date: 2022
Publisher: Уральский федеральный университет
Ural Federal University
Citation: «Girls more often study at the training camps compared to boys»: the role of coach in gendering of athletes’ dual career pathways / M. Saarinen, T. V. Ryba, K. Aunola, S. Kalaja. — Текст: электронный // Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. — 2022. — Т. 2, № 1. — С. 18–23. — URL: http://elar.urfu.ru/handle/10995/110676.
Abstract: В статье даются результаты исследования о роли тренера в мотивации спортсменов на построение двух карьер, а также их взглядов на двойную карьеру девушек и юношей. Результаты показали, что учащиеся-спортсмены в старших классах спортивных школ часто воспринимали созданный тренером мотивационный климат как нацеленный на достижение спортивного результата. Опрошенные спортсмены объяснили, что такой подход не мотивировал их на учебный процесс, а скорее обесценивал их образовательные цели. Выявлено, что тренеры, хотя и подчеркивали важность получения спортсменами среднего образования, не могли обосновать, как данные идеи включены в тренерскую практику. Тренеры согласились с тем, что те спортсмены, которые переходят в элитный спорт, должны сосредоточиться на развитии своей спортивной карьеры, при этом требования элитного спорта и высшего образования часто считались как несовместимые. Результаты показали, что стили коучинга играют важную роль в поддержке мотивации спортсменов к достижению целей двух карьер.
The article presents the results of a study on the role of a coach in motivating athletes to build two careers, as well as their coaches’ views on the dual careers of girls and boys. The results have showed that student-athletes in high school of sports schools often perceived the motivational climate created by the coach as a process aimed at achieving sports results. The interviewed athletes explained that this approach did not motivate them to the learning process, and moreover, devalued their educational goals. It was revealed that although the coaches emphasized the importance of receiving secondary education for athletes, they could not justify how these ideas were included in coaching practice. The coaches have agreed that those athletes who switch to elite sports should focus on developing their sports career, while the requirements of elite sports and higher education were often considered incompatible. The results have showed that coaching styles play an important role in supporting the motivation of athletes to achieve the goals of two careers.
Keywords: КОУЧИНГ
МОТИВАЦИОННЫЙ КЛИМАТ
ДВОЙНАЯ КАРЬЕРА
ГЕНДЕР
ФЕМИНИСТСКИЙ ПОСТСТРУКТУРАЛИЗМ
COACHING
MOTIVATIONAL CLIMATE
DUAL CAREER
GENDER
FEMINIST POSTSTRUCTURALISM
URI: http://hdl.handle.net/10995/110676
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=48367725
ISSN: 2782-5930
DOI: 10.15826/spp.2022.1.15
Origin: Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. 2022. Vol. 2. № 1
Appears in Collections:Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
avspp-1-2022-03.pdf393,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.