Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/108693
Title: Использование «русского регионального ассоциативного словаря» в развитии интеркультурно-коммуникативной компетенции студентов Cловацкого вуза
Other Titles: Use of «Russian Regional Associative Dictionary» In Development of Intercultural and Communicative Competence of Students in Slovak University
Authors: Petrikova, A.
Seman, I.
Guza, S.
Петрикова, А.
Семан, И.
Гуза, С.
Issue Date: 2022
Publisher: УрФУ
Citation: Петрикова А. Использование «русского регионального ассоциативного словаря» в развитии интеркультурно-коммуникативной компетенции студентов Cловацкого вуза / А. Петрикова, И. Семан, С. Гуза // Российские регионы в фокусе перемен : сборник докладов в двух томах (18-20 ноября 2021 года, Екатеринбург). — Том 1. — Екатеринбург : УрФУ, 2022. — С. 218-223.
Abstract: The purpose of the article is to describe the results of an associative experiment in which students of the Slovak university are involved. The stimuli are extracted from the “Russian Regional Associative Dictionary (European part of Russia) dictionary”. The research results contribute to the formation of a multilingual personality, its intercultural and communicative competence. Associagrams, as well as the results of associative experiments, refer to special opportunities that are used in multicultural education of foreign students. The article takes into account the theory by Yu. N. Karaulov about the structure of the linguistic personality which consists of three levels: 1) verbal-semantic; 2) cognitive; 3) pragmatic. The research is aimed at identifying the first level of the linguistic personality of a student at the Slovak university. The research provides a comparative analysis of the received reactions of students of the Slovak university with Slovak and Ukrainian as their native language and associates of Russian speakers, extracted from EVRAS.
Целью статьи является описание результатов ассоциативного эксперимента, в котором задействованы студенты словацкого вуза. Слова стимулы были извлечены из «Русского регионального ассоциативного словаря (Европейская часть России) словаря». Результаты исследования содействуют формированию полилингвальной личности, её интеркультурно- коммуникативной компетенции. Ассоциаграммы, также, как и результаты ассоциативных экспериментов, относятся к специальным возможностям, которые применяются в поликультурном обучении иностранных студентов. В статье учитывается теория Ю. Н. Караулова о структуре языковой личности, состоящая из трех уровней: 1) вербально- семантического; 2) когнитивного; 3) прагматического. Исследование направлено на выявление первого уровня языковой личности студента словацкого вуза. В исследовании предусмотрен сравнительный анализ полученных реакций студентов словацкого вуза с родным языком словацким, родным языком украинскими и ассоциатами носителей русского языка, извлеченные из ЕВРАСа.
Keywords: LINGUISTIC CONSCIOUSNESS
LINGUISTIC PERSONALITY
FREE ASSOCIATIVE EXPERIMENT
ASSOCIATIVE DICTIONARY
INTERCULTURAL AND COMMUNICATIVE COMPETENCE
ЯЗЫКОВОЕ СОЗНАНИЕ
ЯЗЫКОВАЯ ЛИЧНОСТЬ ОБУЧАЕМОГО
СВОБОДНЫЙ АССОЦИАТИВНЫЙ ЭКСПЕРИМЕНТ
АССОЦИАТИВНЫЙ СЛОВАРЬ
ИНТЕРКУЛЬТУРНО-КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/108693
Conference name: XVI Международная конференция «Российские регионы в фокусе перемен»
Conference date: 18.11.2021-20.11.2021
ISBN: 978-5-91256-542-7
Origin: Российские регионы в фокусе перемен : сборник докладов. Том 1. — Екатеринбург, 2021
Appears in Collections:Междисциплинарные конференции, семинары, сборники

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-91256-542-7_1_044.pdf522,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.