Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/107478
Title: Способ позиционирования вагона для токарной обработки поверхности катания колесной пары без выкатки тележки
Other Titles: Method for Positioning a Car for Turning Machining of the Running Surface of a Wheelset Without Removing the Bogie
Patent Number: 2758365
Authors: Liberman, I. L.
Bazhenov, S. E.
Либерман, Я. Л.
Баженов, С. Э.
Issue Date: 2021-10-28
Abstract: FIELD: railway transport. SUBSTANCE: invention relates to the field of repair of wheelsets of railway transport without removing bogies. The method is characterised by the fact that the car is moved along the rails until the body thereof interacts with a buffer stop, and installed over a servicing pit, the distance <i>a</i> between the end of the bogie with the wheelset and the front surface of the buffer stop is measured, and then while the current lifting height of the car is continuously measured, the car is lifted to a height <i>x</i> determined from the ratio: x = (a + b + c – d)⋅tgα – f – R + e, wherein <i>b </i>is the distance to the side of the bogie from the axis of the set, <i>c</i> is the distance between the front surface of the buffer stop and the plane of the front end of the servicing pit, <i>d</i> is the distance from the top of the cutter of the wheel turning machine placed in the pit to the front end of the pit, <i>e</i> is the distance from the top of the cutter of the wheel turning machine to the bottom of the pit, <i>f</i> is the distance from the surface of the rails to the bottom of the pit, <i>R</i> is the average radius of wheels of the machined set, <i>α</i> is the inclination angle of the line of movement of the top of the cutter of the machine relative to the horizontal plane. EFFECT: use of the invention provides a possibility of increasing the accuracy of positioning the wheelset, thereby providing an increase in the quality of turning thereof. 1 cl, 1 dwg.
Изобретение относится к области ремонта колесных пар железнодорожного транспорта без выкатки тележек. Способ характеризуется тем, что вагон перемещают по рельсам до взаимодействия его кузова с тупиковым упором и устанавливают над смотровой ямой, измеряют расстояние <i>a </i>между торцом тележки с колесной парой и передней поверхностью тупикового упора, а затем, непрерывно измеряя текущую высоту подъема вагона, производят его подъем на высоту <i>x</i>, определенную из соотношения: x = (a + b + c – d)⋅tgα – f – R + e, где <i>b </i>- расстояние торца тележки от оси пары, <i>c</i> - расстояние между передней поверхностью тупикового упора и плоскостью переднего торца смотровой ямы, <i>d</i> -расстояние от вершины резца, размещенного в яме колесотокарного станка, до переднего торца ямы, <i>e</i> - расстояние от вершины резца колесотокарного станка до дна ямы, <i>f</i> - расстояние от поверхности рельсов до дна ямы, <i>R</i> - средний радиус колес пары, подлежащей обработке, <i>α</i> - угол наклона линии перемещения вершины резца станка относительно горизонтальной плоскости. Использование изобретения позволяет повысить точность позиционирования колесной пары, что обеспечивает повышение качества ее обточки. 1 ил.
Keywords: PATENT
INVENTION
ПАТЕНТ
ИЗОБРЕТЕНИЕ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/107478
RSCI ID: 47259045
PURE ID: 29455261
Patent Type: Патент на изобретение
Patent Owner: Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина»
Appears in Collections:Патенты и изобретения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2758365.pdf1,1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.