Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/106587
Title: Emotion Regulation Training During the Preparation for the Basic State Examination (OGE): Case Analysis
Other Titles: Обучение регуляции эмоций во время подготовки к основному государственному экзамену (ОГЭ): анализ случая
Authors: Игнатова, Е. С.
Ignatova, E. S.
Issue Date: 2021
Publisher: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Citation: Ignatova E. S. Emotion Regulation Training During the Preparation for the Basic State Examination (OGE): Case Analysis / E. S. Ignatova // Lurian Journal. — 2021. — Vol. 2. Iss. 3. — P. 31-44.
Abstract: The article describes a clinical psychological case research of emotional self-regulation training during the process of preparation to the Russian General State Exam. There are presented theoretical and methodological foundations of the cognitive behavioral therapy protocol for children’s and adolescents’ phobic anxiety disorders treatment (by the example of panic attacks experience). The aim of the study. Investigation of the anxiety dynamics during the process of cognitive behavioral therapy of anxiety issues amongst adolescents. The context and relevance of the study. The problem of an anxiety increase amongst adolescents and the need for emotionally stable behavior development at the time of solving important life tasks such as General State Exam are still up to date. The treatment is based on cognitive behavioral psychotherapy and the principle of neuroplasticity. The knowledge of cognitive and behavioral theories of panic disorder, panic neurobiological foundations, components of the cognitive behavioral therapy general protocol for children’s and adolescents’ phobic anxiety disorders treatment (working with parents and informing them; cognitive block: working with assumptions about clients’ own personality and the world around, self-esteem and self-confidence, and perfectionism; self-help techniques: muscle relaxation and breathing exercises, emotional expression ad regulation; behavioral block: desensibili-zation and gradual exposure in-vivo & in-vitro, coping strategies and skills) allows to plan therapy process with a client. The design of the study. We use the case-study design and present the case analysis. As the stress factor there are considered training variants of the Russian General State Exam. As the dependent variable are measured attitudes toward these tests including markers of the anxiety and intensity of experienced panic attacks. Methods. Conceptualization, mood scale. We organize the psychotherapy treatment for gaining emotional regulation experience during panic attacks, present the content of therapy sessions, home tasks, and fragments of dialogues between the psychotherapist and adolescent. Results. The effect of the psychotherapy process of emotional stabilization is discovered. Also there is presented the effectiveness of the psychotherapy plan that includes cooperation with parents and teachers, self-monitoring, use of the STOP technique and technique of cognitive regulation, breathing relaxation; metaphors of a good and bad companion in correlation with positive and negative (catastrophic) thoughts.
Описан клинико-психологический случай обучения эмоциональной саморегуляции в ходе подготовки к ОГЭ. Представлено теоретико-методологическое основание протокола когнитивно-поведенческой психотерапии по работе с тревожно-фобическими расстройствами у детей и подростков (на примере переживания панической атаки). Цель исследования. Изучение динамики состояния тревоги в ходе реализации когнитивно-поведенической психотерапии тревоги при работе с подростками. Контекст и актуальность исследования. На сегодняшний день актуальным остается вопрос о росте тревоги среди подростков и необходимости формирования эмоционально устойчивого поведения во время решения жизненно важных задач, например, сдачи ОГЭ. В оказании такой помощи опорой выступают когнитивно-поведенческая психотерапия и принцип нейропластичности. Знание когнитивных и поведенческих теорий паники, нейробиологических основ паники, составляющих общего протокола когнитивно-поведенческой психотерапии тревожно-фобических расстройств детей и подростков (информирование и работа с родителями; когнитивный блок: работа с убеждениями в отношении себя, окружающего мира, с самооценкой и уверенностью в себе, работа с перфекционизмом; техники самопомощи: мышечная релаксация и дыхательные упражнения; выражение и регуляция эмоций; поведенческий блок: десенсибилизация и градуированная экспозиция in-vivo и in-vitro, копинг-стратегии, навыки) позволяет планировать психотерапевтическую работу с клиентом. Дизайн исследования. Использовался дизайн кейс-стади, представлен анализ конкретного случая. В качестве стрессового фактора рассматривались тренировочные тестовые задания ОГЭ. В качестве зависимой переменной было взято отношение к ним, включавшее показатели тревоги, интенсивности переживаемых панических атак. Методы. Концептуализация, шкала настроения. Проведена психотерапевтическая работа по формированию опыта эмоциональной саморегуляции в ходе переживания панических атак, представлены ход и содержание психотерапевтических сессий, домашнее задание, а также фрагменты диалога психотерапевта с подростком. Результаты. Выявлен эффект психотерапевтической работы по формированию навыка стабилизации эмоционального состояния. Представлена результативность плана психотерапии, включающего: работу с родителями, работу с учителями, самомониторинг, применение техник «стоп» и когнитивного самоконтроля, дыхательной релаксации; метафоры хорошего и плохого попутчика в отношении позитивных и негативных (катастрофических) мыслей.
Keywords: NEUROPLASTICITY
PANIC ATTACKS
COGNITIVE-BEHAVIOURAL THERAPY
EMOTIONAL SELF-REGULATION
НЕЙРОПЛАСТИЧНОСТЬ
ПАНИЧЕСКИЕ АТАКИ
КОГНИТИВНО-ПОВЕДЕНЧЕСКАЯ ПСИХОТЕРАПИЯ
ЭМОЦИОНАЛЬНАЯ САМОРЕГУЛЯЦИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/106587
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=47699042
ISSN: 2712-8040
DOI: 10.15826/Lurian.2021.2.3.4
Origin: Lurian Journal. 2021. Vol. 2. № 3
Appears in Collections:Lurian Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lj-3-2021-03.pdf735,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.