Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/104801
Title: Стабилизирующее тягово-сцепное устройство одноосного прицепа
Other Titles: Stabilizing Traction Coupler of Uniaxial Trailer
Patent Number: 2744924
Authors: Строганов, Ю. Н.
Строганова, О. Ю.
Созинов, П. М.
Stroganov, Y. N.
Stroganova, O. Y.
Sozinov, P. M.
Issue Date: 2021-03-17
Abstract: FIELD: machine building. SUBSTANCE: invention relates to traction couplings. Stabilizing traction-coupler of uniaxial trailer comprises traction lever. Lever with front part is connected with tractor via hinge fixture, and rear is rigidly connected with trailer frame. Frame rests through sprung axle and running wheels on bearing surface of roadway. Fastening of front part of lever with tractor is made in form of cross-shaped hinge equipped with spider. Cross-piece is formed from two axes interconnected rigidly. One of axles is located in horizontal plane transversely to lever and is connected by means of rotating in vertical transverse plane of flange yoke with rear part of tractor, and second is located in vertical longitudinal plane passing through longitudinal axis of trailer, and is connected to lever by means of yoke. Fork is rigidly fixed on lever end. Axis of the spider located in the vertical longitudinal plane is installed at an angle to the surface of the roadway. Upper end of said axle is shifted towards trailer frame. EFFECT: higher stability of straight-line motion and higher critical speed. 1 cl, 3 dwg.
Изобретение относится к тягово-сцепным устройствам. Стабилизирующее тягово-сцепное устройство одноосного прицепа содержит тяговый рычаг. Рычаг передней частью связан с тягачом через шарнирное крепление, а задней неподвижно соединен с рамой прицепа. Рама опирается через подрессоренную ось и ходовые колеса на опорную поверхность дорожного полотна. Крепление передней части рычага с тягачом выполнено в виде крестообразного шарнира, снабженного крестовиной. Крестовина образована из двух соединенных неподвижно между собой осей. Одна из осей расположена в горизонтальной плоскости поперечно рычагу и соединена посредством поворотной в вертикальной поперечной плоскости вилки-фланца с задней частью тягача, а вторая расположена в вертикальной продольной плоскости, проходящей через продольную ось прицепа, и соединена с рычагом посредством вилки. Вилка жестко закреплена на конце рычага. Ось крестовины, расположенная в вертикальной продольной плоскости, установлена под углом к поверхности дорожного полотна. Верхний конец этой оси смещен к раме прицепа. Достигается повышение устойчивости прямолинейного движения и увеличение критической скорости. 3 ил.
Keywords: PATENT
INVENTION
ПАТЕНТ
ИЗОБРЕТЕНИЕ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/104801
RSCI ID: 45806983
PURE ID: 23804212
Patent Type: патент на изобретение
Patent Owner: Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования "Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина"
Appears in Collections:Патенты и изобретения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2744924.pdf1,37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.