Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/100387
Title: Ключевые понятия исторической дидактики и исторического обучения в межкультурной перспективе: обзор международной научной конференции (г. Грац, 11–14 ноября 2020 г.)
Other Titles: Core Concepts of History Didactics and Historical Education in Intercultural Perspectives: Review of the International Scientific Conference (Graz, November 11–14, 2020)
Authors: Линченко, А. А.
Linchenko, A. A.
Issue Date: 2021
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Линченко А. А. Ключевые понятия исторической дидактики и исторического обучения в межкультурной перспективе: обзор международной научной конференции (г. Грац, 11–14 ноября 2020 г.) / А. А. Линченко. — Текст: электронный // Tepus et Memoria. — 2021. — Т. 2. № 1. — С. 59-65. — URL: https://elar.urfu.ru/handle/10995/100387.
Abstract: Статья представляет собой обзор основных теоретических дискуссий международной научной конференции по исторической дидактике, состоявшейся в Университете города Грац (Австрия) в конце 2020 г. Итоги работы конференции указывают на наличие трансформационных процессов, происходящих в исторической дидактике, что справедливо в отношении как ее базовых понятий (историческое сознание, историческое мышление, историческая культура), так и методов преподавания истории. Основными тенденциями данной трансформации могут быть названы центральная роль вопросов межкультурного диалога и познания на уроках истории, всестороннее использование цифровой среды в преподавании истории, миграционный фокус исторического образования и широкое распространение этической проблематики, истории повседневности на уроках истории. Было замечено, что все перечисленные аспекты соотносимы с тенденциями развития современных memory studies, что рождает надежду на дальнейшее соотношение и взаимное обогащение двух дискурсов.
The article is a review of the main theoretical discussions of the international scientific conference on history didactics, which was organized at the University of Graz (Austria) at the end of 2020. The results of the conference indicate the presence of transformational processes taking place in history didactics. This is true both in relation to its basic concepts (historical consciousness, historical thinking, historical culture) and the methods of teaching history. The main trends of this transformation can be called the central role of issues of intercultural dialogue and cognition in history lessons, the comprehensive use of the digital environment in teaching history, the migration focus of history education and the widespread dissemination of ethical issues, the history of everyday life in history lessons. It was noted that this aspects are correlated with the development trends of modern memory studies, which gives hope for further correlation and mutual enrichment of the two discourses.
Keywords: HISTORICAL CONSCIOUSNESS
HISTORICAL THINKING
HISTORICAL CULTURE
HISTORY DIDACTICS
ETHICS OF HIS
ИСТОРИЧЕСКОЕ СОЗНАНИЕ
ИСТОРИЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ
ИСТОРИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА
ИСТОРИЧЕСКАЯ ДИДАКТИКА
ЭТИКА ИСТОРИИ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/100387
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=46359559
ISSN: 2782-2087
DOI: 10.15826/tetm.2021.1.008
metadata.dc.description.sponsorship: Подготовлено при финансовой поддержке Российского научного фонда в рамках гранта № 19-18-00421.
Origin: Tempus et Memoria. 2021. Том 2. № 1
Appears in Collections:Tempus et Memoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tetm-1-2021-08.pdf173,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.