Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/65998
Title: Методологические аспекты изучения чтения современной молодежи
Other Titles: Methodological Aspects of Studying the Reading of Modern Youth
Authors: Аскарова, В. Я.
Askarova, V. Ya.
Issue Date: 2018
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Аскарова В. Я. Методологические аспекты изучения чтения современной молодежи / В. Я. Аскарова // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2018. — Т. 13, № 4 (182). — С. 82-93.
Abstract: В статье речь идет о методологических аспектах изучения чтения российской молодежи: обоснована необходимость формирования исследовательских подходов, связанных с трансформациями в книжном процессе, появлением новых дифференцирующих оснований взаимодействия с названной категорией читателей, необходимостью выявления стимулирующего или, напротив, угнетающего воздействия различных коммуникационных каналов. Представлены адекватные для нынешнего этапа развития цифровых технологий теоретические подходы исследования «Чтение российской молодежи в век цифровых технологий: стимулы и практики». Охарактеризованы базовые понятия исследования, показаны различия и эмпирические индикаторы практик чтения, практик читательской деятельности; рассмотрена значимая для современной молодежи система стимулов чтения на институциональном и неинституциональном уровнях. Сделаны выводы о необходимости разработки методов и приемов выявления практик чтения на основе произошедших в книжном процессе трансформаций, особенностей коммуникативного поведения и познавательной деятельности поколения зет, выявления действенных для него стимулов чтения и переосмысления деятельности институтов инфраструктуры чтения на основе субъект-субъектного взаимодействия с молодежью в реальном и сетевом пространствах.
The article deals with the methodological aspects of studying reading to Russian youth: the necessity of adapting research approaches due to follwoing factors: transformations in the publishing industry; emergence of the new ways to ineract with varying categories of readers; necessity to identify stimulating or, conversely, depressing effects of various communication channels. The author describes theoretical approaches in the project “Reading of Russian youth in the age of digital technologies: incentives and practices”, which are more adequate for the current digital technologies. The basic concepts of the research are characterized, the differences and empirical indicators of reading practices are shown. The reading incentive system for non-institutional levels, which is signifi cant for today's youth, is considered. The author concludes that there is a need to develop methods and techniques for identifying reading practices based on the transformations that have occurred in the publishing industry, the characteristics of the communicative behavior and cognitive activity of the Z generation, identifying effective reading incentives and rethinking the activities of reading infrastructure institutions on the basis of subject-subject interaction with young people in real life and network spaces.
Keywords: SUPPORT AND DEVELOPMENT OF READING
READING SCIENCE
DIGITAL GENERATION
METHODOLOGY OF RESEARCH
PRACTICES AND INCENTIVES OF READING
ПОДДЕРЖКА И РАЗВИТИЕ ЧТЕНИЯ
НАУКА О ЧТЕНИИ
ЦИФРОВОЕ ПОКОЛЕНИЕ
МЕТОДОЛОГИЯ ИССЛЕДОВАНИЯ
ПРАКТИКИ И СТИМУЛЫ ЧТЕНИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/65998
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=36739256
ISSN: 2227-2291
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2018. Т. 13. № 4 (182)
Appears in Collections:Tempus et Memoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2018-182-10.pdf511,56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.