Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36611
Title: Les investissements français en Russie de 1857 à 1914: сonseils, expertises et stratégies
Other Titles: French investments in Russia between 1857 and 1914: councils, expertise and strategies
Authors: Claeys, Th.
Клаэйс, Т.
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Claeys Th. Les investissements français en Russie de 1857 à 1914: сonseils, expertises et stratégies / Th. Claeys // Quaestio Rossica. — 2015. — № 4. — С. 163-179.
Abstract: On the eve of the First World War, France had become the largest investor in the Russian loans as well as in the economic fabric of the Tsarist Empire. France is gradually overtook all European countries over the years 1900-1914. Yet before 1857 and the involvement of the Credit Mobilier, created by the Pereire brothers, the number of French investors in the Russian economy was anecdotal. The testimony given by engineers “politichniciens” evolved in Russia First Empire at the dawn of the 1850s, the creation of rail infrastructure in the Donets then to the Black Sea - areas rich in raw materials - expertise French engineers involved in the Great company of Russian Railways (Grande compagnie des chemins de fer russes), as well as bankers and diplomats, gradually aroused the interest and the French investment in Russia in the early 1870s banking and industrial strategies will be developed in a second part forthcoming.
Накануне Первой мировой войны Франция стала главным покупателем русских долговых обязательств и основным иностранным инвестором в экономике царской империи, постепенно обогнав в течение 1900- 1914 гг. все другие европейские государства, хотя до 1857 г. и создания Кредитной компании братьев Перейр количество французских инвесторов в российской экономике было смехотворным. В период с Первой империи и до начала 1850-х гг. изменилась роль, которую играли французские инженеры в России. Создание железнодорожной инфраструктуры в бассейне Донца, а затем и продление железнодорожной ветки до Черного моря - в регионы, богатые природными ресурсами, знания, привносимые французскими инженерами, участвующими в проектах Главного общества российских железных дорог, а равно и возрастающая роль французских дипломатов и банкиров - все это постепенно привело к увеличению французских инвестиций в Россию с начала 1870-х гг. Стратегии банковских и промышленных групп будут подробно рассмотрены во второй части статьи в следующем номере журнала.
Keywords: BANK
RAILWAY
SCHOOL
EXPERT
ENGINEER
INVESTMENT
METALLURGY
MINE
TECHNOLOGICAL TRANSFER
БАНК
ЖЕЛЕЗНАЯ ДОРОГА
ШКОЛА
ЭКСПЕРТ
ИНЖЕНЕР
ИНВЕСТИЦИЯ
МЕТАЛЛУРГИЯ
ШАХТА
ТЕХНОЛОГИЧЕСКИЙ ПЕРЕХОД
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36611
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25468761
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2015.4.131
Origin: Quaestio Rossica. 2015. № 4
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_4_2015_09.pdf287,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.