Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/97200
Title: Images of the Elderly in Preschoolers and Their Parents
Other Titles: Образы старости у дошкольников и их родителей
Authors: Naumova, V. A.
Glozman, Ja. M.
Наумова, В. А.
Глозман, Ж. М.
Issue Date: 2021
Publisher: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Издательство Уральского университета
Citation: Naumova V. A. Images of the Elderly in Preschoolers and Their Parents / V. A. Naumova, Ja. M. Glozman // Lurian Journal. — 2021. — Vol. 2. Iss. 1. — P. 63–79.
Abstract: Introduction. The paper analyses the representations of old people by the preschoolers. The changing demographic situation of the society stimulates a study of contemporary relationship between generations. Some studies reveal stereotypes and discrimination of an old subject by small children. The nature of this phenomenon and factors influencing it are contradictory and not clear. The objective of the study is to reveal and to analyze interrelations between the elderly images in preschoolers with those of their parents. We supposed that the image of the elderly in older preschoolers depends on stereotyped parents’ representations of the elderly and on the quality and accessibility of child’s relationship with grandparents. Study design. 67 child-parents dyads including 67 preschoolers aged from five to six years (56.7 % of girls and 43.3 % of boys) and 67 parents aged from 23 till 59 years (85.1 % of mothers and 14.9 % of fathers) took part in the study. We used the method of projective drawing for children and a questionary together with association test for parents. The questionary was aimed to precise the social and demographic state of the parents and the ancestors, the type of the family from the point of view of participation of grandparents in the care and upbringing of children, relationship of children and grandparents and parents’ opinions about the need for participation of grandparents in children upbringing. Results. (1) The study of parents proved, that a positive or negative image of an old person is manifested via the dynamic system of health/disease, preservation or not preservation of functional abilities and life competence. A neutral image is represented through inclusion in the new state of a retired and an ancestor. (2) The study of children proved that the quality of communication with grandparents determines the emotional component in elderly and old subject image. A limited or absent communication results in emotionally neutral and personally not valuable image. (3) We did not reveal the influence of parents’ stereotyped images on children. Conclusions. (1) A positive aging images and an efficient communication of children with ancestors form a basis for positive image of elderly and of an old subject by small children. (2) Children experience of “sufficient” communication with grandparents actualizes predominantly the emotional aspect of communication in the image of an old subject. (3) Children with deficient communication with grandparents represent an image of an old subject as somebody else or nobody’ person, and accentuate psychophysiological deficits. (4) Preschoolers can have own representations of elderly not identic to parents or surrounding people or social stereotypes.
Введение. В статье анализируются представления дошкольников о пожилых людях. Авторы исходили из фактов меняющейся демографической ситуации в обществе, которая актуализирует изучение межпоколенных отношений в ракурсе современных реалий. Результаты некоторых исследований фиксируют данные о проявлении у детей в раннем возрасте стереотипов и дискриминации в отношении стареющего человека. Однако сведения о природе формирования и факторах, влияющих на это явление, мало изучены и порой противоречивы. Цель работы: выявить и проанализировать взаимосвязь образов стареющего человека у детей дошкольного возраста и их родителей. Мы предположили, что представление образа старого человека у старших дошкольников зависит от стереотипов родительских представлений о старшем поколении и качества, доступности взаимодействия ребенка со своими прародителями. Ход исследования. Для проверки гипотезы нами было проведено исследование, в котором участвовали 67 детско-родительских диад: 67 дошкольников в возрасте от 5 до 6.8 лет (56.7 % девочек и 43.3 % мальчиков); 67 родителей (85.1 % матерей и 14.9 % отцов) в возрасте от 23 до 59. В качестве методов исследования в детской выборке применялся проективный метод рисуночного теста, в родительской выборке — метод направленного ассоциативного эксперимента и анкетирование. Анкета включала вопросы, касающиеся уточнения социально-демографических характеристик родителя и старшего поколения, определения типа семьи респондента по степени использования поддержки прародителей по уходу/воспитанию детей, а также взаимоотношений прародителей с ребенком и мнения родителей по поводу проблемы (не)участия бабушек/дедушек в воспитании внуков. Результаты исследования. 1. В родительской выборке было показано, что отрицательный и положительный образ старого человека взрослыми чаще всего демонстрируется через призму динамической системы здоровье/болезнь, (не)сохранения функционального благополучия и жизненной компетенции. Нейтральный образ репрезентируется как вариант вхождения в новый статус пенсионера и прародителя. 2. В детской выборке показано, что качество общения ребенка с прародителями детерминирует эмоциональную окраску восприятия формирующегося образа стариков и старости в целом. Ограничение или отсутствие общения приводит к тому, что ребенок представляет образ стареющего человека как эмоционально нейтральный, не отражающий личной значимости. 3. Влияние на детские взгляды стереотипов родительских представлений обнаружено не было. Выводы. 1. Реальные примеры успешного старения и конструктивного взаимоотношения прародителей и внуков могут послужить надежной основой для конструирования маленькими детьми позитивного образа старого человека и старости в целом. 2. Детский опыт «достаточного общения» репрезентирует образ стареющего человека, в большей степени актуализируя эмоциональные аспекты взаимоотношений. 3. Для детей с опытом дефицита общения с прародителями образ старого человека персонализирован с «чужими» или «ничьими стариками», чаще с акцентами на возрастные психофизиологические утраты. 4. Ребенок дошкольного возраста может демонстрировать свой собственный уникальный взгляд на старого человека, совсем не тождественный взглядам родителей, окружающих и социальным стереотипам.
Keywords: RELATIONSHIP BETWEEN GENERATIONS
IMAGE OF ELDERLY
PARENTS AND GRANDPARENTS
PRESCHOOLERS
SUFFICIENT AND DEFICIENT COMMUNICATION WITH ANCESTORS
МЕЖПОКОЛЕННЫЕ ОТНОШЕНИЯ
ОБРАЗ СТАРОСТИ
РОДИТЕЛИ И ПРАРОДИТЕЛИ
ДОШКОЛЬНИКИ
ДОСТАТОЧНОЕ И ДЕФИЦИТАРНОЕ ОБЩЕНИЕ ДЕТЕЙ И СТАРШЕГО ПОКОЛЕНИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/97200
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=45154519
ISSN: 2712-8040 (print)
DOI: 10.15826/Lurian.2021.2.1.4
Origin: Lurian Journal. 2021. Vol. 2. № 1
Appears in Collections:Lurian Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lj-1-2021-04.pdf774,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.