Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/97199
Title: Neuropsychological Education in Oppositional Defiant Disorder
Other Titles: Нейропсихологическое обучение при оппозиционном расстройстве
Authors: Quintino-Aires, Jo.
Кинтино-Айрес, Ж.
Issue Date: 2021
Publisher: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Издательство Уральского университета
Citation: Quintino-Aires Jo. Neuropsychological Education in Oppositional Defiant Disorder / Jo. Quintino-Aires // Lurian Journal. — 2021. — Vol. 2. Iss. 1. — P. 42–62.
Abstract: Oppositional defiant disorder (ODD) and conduct disorders (CDs) is a prevalent condition (between 5 % and 10 %). It is common for symptoms to manifest for many years, sometimes continuing into adulthood, such as severe personality disorders, including alcohol and drug abuse and criminal behavior. Prevalence has shown to have increased considerably over the second half of the twentieth century. The historical cultural neuropsychology allows us to think and work in a new, different way, which has shown itself to be very promising, with good results. This article presents the work of our team in neuropsychological education, guided by neuropsychological rehabilitation proposed by Luria with these children and young people. It also refers the way we use the theory of the formation of mental actions step-bystep by P. Gal’perin, both in structuring the therapeutic session with the child or adolescent ODD and CD, as well as in the pedagogical work with the parents. The case A. B., 10‑yearold boy, adopted at the age of five, helps to illustrate the way these cases are usually followed in child psychiatry and clinical psychology, and what may be different within the approach of historical cultural neuropsychology. A brief review of neuroscience research is presented, particularly in neuroimaging studies, so that we can better integrate the clinical work with the boy A. B. The results of our clinical practice suggest that this may be a good working approach for the treatment of ODD and CD. More systematized and extended studies are needed with a greater number of clients.
Оппозиционные (ODD) и кондуктивные расстройства (CDs) встречаются достаточно часто (от 5 до 10 %). Симптомы обычно проявляются в течение многих лет, иногда переходят во взрослый возраст, например, такие тяжелые расстройства личности, как злоупотребление алкоголем и наркотиками, преступное поведение. Во второй половине XX в. зафиксирован значительный рост данных состояний. Новый подход, разработанный в рамках историко-культурной нейропсихологии, позволяет поовому взглянуть на проблему; он считается эффективным и перспективным. В статье представлены результаты работы нашей команды по нейропсихологическому обучению детей и молодых людей на основе подхода к нейропсихологической реабилитации, предложенного А. Лурия. В статье также рассматривается применение теории поэтапного формирования умственных действий П. Гальперина при выстраивании терапевтического сеанса с ребенком или подростком с подобными расстройствами, а также при педагогической работе с родителями. Случай с A. B. — 10‑летним мальчиком, усыновленным в возрасте пяти лет, — помогает проиллюстрировать, как с подобными ситуациями обычно справляются в детской психиатрии и клинической психологии и каким образом лечение может отличаться при применении подхода, разработанного в рамках историко-культурной нейропсихологии. Представлен краткий обзор исследований в области нейронаук, в частности нейровизуализации, с целью выработки более комплексного подхода к лечению мальчика (случай А. В.). Результаты нашей клинической практики доказывают эффективность данного подхода при лечении оппозиционных и кондуктивных расстройств. Мы считаем, что необходимо проведение более систематизированных и расширенных исследований с привлечением большего числа пациентов.
Keywords: OPPOSITIONAL DEFIANT DISORDER
HISTORICAL-CULTURAL NEUROPSYCHOLOGICAL
REHABILITATION
FORMATION OF MENTAL ACTIONS
CHILD PSYCHIATRY
CLINICAL PSYCHOLOGY
ОППОЗИЦИОННОЕ РАССТРОЙСТВО
ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНАЯ НЕЙРОПСИХОЛОГИЯ
РЕАБИЛИТАЦИЯ
ФОРМИРОВАНИЕ УМСТВЕННЫХ ДЕЙСТВИЙ
ДЕТСКАЯ ПСИХИАТРИЯ
КЛИНИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/97199
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=45154515
ISSN: 2712-8040 (print)
DOI: 10.15826/Lurian.2021.2.1.3
Origin: Lurian Journal. 2021. Vol. 2. № 1
Appears in Collections:Lurian Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lj-1-2021-03.pdf739,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.