Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/95176
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКеримов, Т. Х.ru
dc.contributor.authorПерцев, А. В.ru
dc.contributor.authorKerimov, T. Kh.en
dc.contributor.authorPertzev, A. V.en
dc.date.accessioned2021-01-27T05:21:43Z-
dc.date.available2021-01-27T05:21:43Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationКеримов Т. Х. Koinon: совместность, гетерология, постфундаментализм / Т. Х. Керимов, А. В. Перцев // Koinon. — 2020. — Т. 1, № 1–2. — С. 46-61.ru
dc.identifier.urihttp://elar.urfu.ru/handle/10995/95176-
dc.descriptionReceived: 27.09.2020. Accepted: 12.10.2020.en
dc.descriptionРукопись поступила в редакцию: 27.09.2020. Принята к публикации: 12.10.2020.ru
dc.description.abstractThe problem of being-in-common remains a fundamental problem of philosophy, social sciences and humanities. The purpose of this article is to analyze the changes in the nature of this problem, the incentives and prospects for its formulation and solution in the late XX — early XXI centuries. Being-incommon is increasingly shifting to the focus of human existence, acquires a decisive existential significance, acts as public opinion, and as a political motivation, and as a paradigm for the social sciences and humanities. The article argues that full awareness of the role of philosophy in describing and explaining the forms of being-in-common presupposes the need for a radical reorientation of both traditional philosophical constructions and the methodology of social and humanitarian cognition. Three dimensions of this reorientation are highlighted. Firstly, this is the “new sociality”, the undecidability between “globalization” and “mondialization”, as well as the need to deconstruct the very possibility of accepting a global or phenomenal world. Secondly, it is ontoheterology, which outlines the ways of overcoming ontological fundamentalism, building an “ontology after ontotheology”. It exposes the understanding of being-in-common, the original sociality as groundless, anarchic, which arises as a direct correlate of the experience of groundlessness of existence, unrooted in any substance or common essence. Thirdly, this is postfundamentalism as a particular paradigm, style of thinking, postulating the transformation of the practices and techniques of thinking in response to the need to reposition the multiple real as immanent in thought itself. The article concludes that the three-dimensional “space” of comprehending being-in-common sets a certain direction of philosophical and socio-humanitarian research, hidden behind them general methodological tendencies, and the relationship of these tendencies with the nature of social practice.en
dc.description.abstractПроблема совместного существования остается фундаментальной проблемой философии и социально-гуманитарных наук. Целью данной статьи является анализ изменений характера этой проблемы, стимулов и перспектив ее постановки и решения в конце ХХ — начале ХХI в. Совместность всё более сдвигается в средоточие человеческого бытия, приобретает решающее экзистенциальное значение, выступает и как общественное мнение, и как политическая мотивация, и как парадигма для социально-гуманитарных наук. В статье утверждается, что полное осознание роли философии в описании и объяснении форм совместного существования предполагает необходимость радикальной переориентации как традиционных философских построений, так и методологии социально-гуманитарного познания. Выделены три измерения этой переориентации. Во-первых, это «новая социальность», неразрешимость между «глобализацией» и «мондиализацией», а также необходимость деконструкции самой возможности принятия глобального или феноменального мира. Во-вторых, это онтогетерология, намечающая пути преодоления онтологического фундаментализма, построения «онтологии после онтотеологии» и обнажающая понимание совместности, исходной социальности как безосновной, анархичной, которое возникает как непосредственный коррелят опыта безосновности существования, не укорененного в какой-либо субстанции или общей сущности. В-третьих, это постфундаментализм как определенная парадигма, стилистика мышления, постулирующая трансформацию практик и техник мышления в ответ на необходимость репозиционирования множественного реального как имманентного самой мысли. В статье делается вывод о том, что трехмерное «пространство» осмысления совместности существования задает определенную направленность философских и социально-гуманитарных исследований, скрытые за ними общеметодологические тенденции, взаимосвязи этих тенденций с характером социальной практики.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherUral Federal Universityen
dc.publisherУральский федеральный университетru
dc.relation.ispartofKoinon. 2020. Т. 1. № 1-2en
dc.subjectKOINONen
dc.subjectBEING-IN-COMMONen
dc.subjectGLOBALIZATIONen
dc.subjectMONDIALIZATIONen
dc.subjectDECONSTRUCTIONen
dc.subjectONTOTHEOLOGYen
dc.subjectHETEROLOGYen
dc.subjectPOST-FUNDAMENTALISMen
dc.subjectСОВМЕСТНОСТЬru
dc.subjectГЛОБАЛИЗАЦИЯru
dc.subjectМОНДИАЛИЗАЦИЯru
dc.subjectДЕКОНСТРУКЦИЯru
dc.subjectОНТОТЕОЛОГИЯru
dc.subjectГЕТЕРОЛОГИЯru
dc.subjectПОСТФУНДАМЕНТАЛИЗМru
dc.titleKoinon: совместность, гетерология, постфундаментализмru
dc.title.alternativeKoinon: Being-in-common, Heterology, Post-fundamentalismen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.rsihttps://elibrary.ru/item.asp?id=48514505-
dc.identifier.doi10.15826/koinon.2020.01.1–2.001-
local.contributor.employeeКеримов, Тапдыг Хафизовичru
local.contributor.employeeПерцев, Александр Владимировичru
local.description.firstpage46-
local.description.lastpage61-
Appears in Collections:KOINON

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
k_1-2_2020_12.pdf345,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.