Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/95011
Title: | Феодор Гавра и его печати |
Other Titles: | Theodore Gabras and His Seals |
Authors: | Виноградов, А. Ю. Чхаидзе, В. Н. Vinogradov, A. Yu. Chkhaidze, V. N. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Виноградов А. Ю. Феодор Гавра и его печати / А. Ю. Виноградов, В. Н. Чхаидзе // Античная древность и средние века. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2020. — Вып. 48. — С. 254-269. |
Abstract: | This publication examines the life of Theodore Gabras, one of the highest Byzantine dignitaries in the 1080–1090s. The early stage of his career is uncovered by a miniature from a manuscript residing in St. Petersburg which depicts a scene with ktetores, patrikios, and topoteretes Theodore Gabras and his wife Irene. The similarity of this miniature and an eleventh-century fresco in the Senty Church in Alania (modern Karachay-Cherkessia) indicates that Irene was probably of Alanic origin like his second wife. The account of Theodore Gabras appeared in Anna Komnene’s Alexiad and John Zonaras’ chronicle. In 1075, Theodore Gabras freed Chaldia from Seljuks, and when Alexios I Komnenos ascended to power and tried to make Theodore one of his supporters, he appointed the latter the doux of the theme of Chaldia. In the late eleventh century, Theodore Gabras was de facto independent ruler of Trebizond. In 1098, he died as a martyr for refusing to convert to Islam. Already in the twelfth century, Theodore Gabras was a locally venerated saint, and in the fourteenth century he was canonized. In the year of his death, Theodore held the title of sebastos, which was among the highest in late eleventh century Byzantium. This paper analyses four known seals of Theodore Gabras, which legends mentioned his title of sebastos and position of the doux (of Chaldia). The Appendix lists eighteen known seals from the eleventh and twelfth century which belonged to at least fifteen members of the aristocratic family of Gabrades. В публикации рассматривается жизненный путь Феодора Гавры – одного из высших византийских сановников 80–90-х гг. XI в. Ранний этап его карьеры известен по миниатюре из рукописи, хранящейся в Санкт-Петербурге, на ней изображена ктиторская композиция: патрикий и топотирит Феодор Гавра и его жена Ирина. Сходство этой миниатюры и изображения на фреске XI в. в Сентинском храме в Алании (совр. Карачаево-Черкесия), указывает на то, что Ирина – по происхождению, вероятно, аланка, как и его вторая жена. Сведения о Феодоре содержатся в «Алексиаде» Анны Комниной и у Иоанна Зонары. В 1075 г. Феодор Гавра освободил Халдию от сельджуков, а Алексей I Комнин, придя к власти и стараясь привлечь Феодора к числу своих сторонников, поставил его дукой фемы Халдия. Феодор Гавра в конце XI в. фактически являлся независимым правителем Трапезунда. В 1098 г. он мученически погиб за веру, отказавшись перейти в ислам. Уже в XII в. Феодор Гавра являлся местночтимым святым, а в XIV в. был причислен к лику святых. В год своей смерти Феодор носил титул севаста – один из высших в Византии конца XI в. В статье представлены четыре известные печати Феодора Гавры, в легенде которых упомянуты его титул севаста и должность дуки (Халдии). В приложении приводятся сведения о восемнадцати известных печатях XI–XII вв. по меньшей мере пятнадцати представителей аристократической фамилии Гавра. |
Keywords: | BYZANTIUM TREBIZOND THEODORE GABRAS BYZANTINE SIGILLOGRAPHY ANNA KOMNENE PROSOPOGRAPHY ВИЗАНТИЯ ТРАПЕЗУНД ФЕОДОР ГАВРА ВИЗАНТИЙСКИЕ ПЕЧАТИ АННА КОМНИНА ПРОСОПОГРАФИЯ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/95011 |
RSCI ID: | https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44514791 |
ISSN: | 0320-4472 (Print) 2687-0398 (Online) |
DOI: | 10.15826/adsv.2020.48.016 |
Origin: | Античная древность и средние века. 2020. Вып. 48 |
Appears in Collections: | Античная древность и средние века |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
adsv-48-16.pdf | 1,39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.