Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/92063
Название: | Анализ экономических мотиваций при выборе индивидами образовательных траекторий |
Другие названия: | Analysis of economic motivation when individuals choose an educational path |
Авторы: | Koksharov, V. A. Agarkov, G. A. Кокшаров, В. А. Агарков, Г. А. |
Дата публикации: | 2015 |
Издатель: | Institute of Economics, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences Институт экономики Уральского отделения РАН |
Библиографическое описание: | Кокшаров В. А. Анализ экономических мотиваций при выборе индивидами образовательных траекторий / В. А. Кокшаров, Г. А. Агарков. – DOI 10.17059/2015-1-21. – Текст : электронный // Экономика региона. — 2015. — Том 1. — С. 245-252. |
Аннотация: | The authors consider the economic motivations when individuals choose an educational path. This line of research is relevant from both, the point of view of science - research of economic behavior of an individual, and the point of view of practice - allows to increase efficiency of investments in a human capital. The authors have developed the economic and mathematical model of choice of optimum educational paths by individuals. The model is realized in the software and approved on real data on more than 5,5 thousand students. For the analysis of the importance of rational economic expectations when an educational path has to be chosen, the paths chosen by students is compared and the educational paths optimum from the point of view of economic rationality are calculated. The analysis of the results has showed that mainly, the choice of educational paths happens according to the economic motivations. On the considered selection, 66 % of prospective students have chosen an optimum path from the point of view of economic preferences. The most significant factor providing development of optimum educational paths is an expectation of higher income upon completion of education - 22 % of all educational paths, and a possibility of cost-cutting of educating or state-subsidized education - 12 %. In our opinion, one of the most important practical results of the research of optimum educational path is the need to consider expectations of students and prospective student when developing a state policy of investment in human capital. © 2015 The Journal of Economic Theory. Рассмотрено экономическое поведение индивидов при выборе образовательной траектории с позиций нескольких экономических теорий (классической, поведенческой, институциональной). Проанализирована экономико-математическая модель выбора индивидами оптимальных образовательных траекторий. |
Ключевые слова: | BEHAVIORAL ECONOMICS ECONOMIC EXPECTATIONS EDUCATIONAL PATHS HIGHER EDUCATION SYSTEM MATHEMATICAL ECONOMIC MODELING |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/92063 |
Условия доступа: | info:eu-repo/semantics/openAccess |
Идентификатор SCOPUS: | 84979822697 |
Идентификатор WOS: | 000422213100021 |
ISSN: | 2072-6414 |
DOI: | 10.17059/2015-1-21 |
Источники: | Экономика региона. 2015. Выпуск 1 |
Располагается в коллекциях: | Economy of Regions |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
2015_1_024.pdf | 402,55 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.