Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/91914
Название: Потребительский сектор России: методология оценки
Другие названия: Russian consumer sector: Methodology of evaluation
Авторы: Agarkov, G. A.
Sudakova, A. Y.
Агарков, Г. А.
Судакова, А. Е.
Дата публикации: 2015
Издатель: Institute of Economics, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences
Институт экономики Уральского отделения РАН
Библиографическое описание: Агарков Г. А. Потребительский сектор России: методология оценки / Г. А. Агарков, А. Е. Судакова. – DOI 10.17059/2015-4-19. – Текст : электронный // Экономика региона. — 2015. — Том 4. — С. 238-248.
Аннотация: The article describes the methodology for estimating the Russia's consumer sector and the effect of its application. The monitoring procedure of the Russian consumer sector groups indicators into two units: the unit of the estimation of consumer goods and the services market estimation unit. The estimation unit of consumer goods is composed of two modules: food products and non-food products. This module offers two components that provide an estimation of the consumer sector: marketing (estimates the accessibility of retail trade and services for end users) and production (estimates the domestic manufacture). The results of the estimation show general improvements in the consumer sector in the period of 2000-2014, but overall development is evaluated as low. The analysis revealed that the financing is growing faster than the quality indices of development. As an example, the financing of agriculture has increased by 1.5 times over 15 years (against comparable prices from 2000), while agricultural production has not changed. Another most pressing challenge is the weak differentiation of the Russian economy, as evidenced by the low rates of non-food production (availability of non-foods of own production remains at a low level and averages 20 %). The results of the estimation suggest the need to reform the regulation of the sector primarily concerning priorities for its development and improvement of financial and economic mechanisms to achieve them.
Представлена методология оценки состояния потребительского сектора России, а также результаты ее применения. Предложен индикативный метод анализа, который позволяет определить степень соответствия достигнутых на рассматриваемый момент времени или прогнозируемых значений индикаторов тем пороговым значениям, которые отвечают актуальным требованиям развития социума и обеспечения условий устойчивого развития регионов страны.
Ключевые слова: FINAL CONSUMPTION
FOOD SECURITY
PRODUCTION
RUSSIAN CONSUMER SECTOR
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/91914
Условия доступа: info:eu-repo/semantics/openAccess
Идентификатор SCOPUS: 84979959093
Идентификатор WOS: 000422227100019
ISSN: 2072-6414
DOI: 10.17059/2015-4-19
Источники: Экономика региона. 2015. Выпуск 4
Располагается в коллекциях:Economy of Regions

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2015_4_021.pdf624,97 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.