Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/91913
Название: Внедрение системы открытого электронного обучения как фактор развития региона
Другие названия: Introduction of open E-learning system as a factor of regional development
Авторы: Bystrova, T. Y.
Larionova, V. A.
Osborne, M.
Platonov, A. M.
Быстрова, Т. Ю.
Ларионова, В. А.
Осборн, М.
Платонов, А. М.
Дата публикации: 2015
Издатель: Institute of Economics, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences
Институт экономики Уральского отделения РАН
Библиографическое описание: Внедрение системы открытого электронного обучения как фактор развития региона / Т. Ю. Быстрова, В. А. Ларионова, М. Осборн, А. М. Платонов. – DOI 10.17059/2015-4-18. – Текст : электронный // Экономика региона. — 2015. — Том 4. — С. 226-237.
Аннотация: The article analyses the economic and socio-cultural premises for introducing the open e-learning in the Ural region, as well as the potential economic effect of this type of educational activity. The article strives to prove a regular pattern of the universities' transition to e-learning, also in connection with the changes of the educational paradigm and the nature of the educational system management. The hypothesis of the paper is connected with bringing the economic dimension to a humanitarian concept of e-learning, which becomes more and more widespread. The methodology of the article is based on the recognition of the fact that the macroeconomic processes in the information society and the processes occurring in a particular industry-higher education-are of isomorphic nature. On the basis of the analysis of global experience and basic theoretical approaches to e-learning, including the Lifelong Learning concept, the authors make a conclusion of the progressive growth of interest in different countries and regions. The e-learning is treated primarily as a tool to improve quality and efficiency of the educational process. The accuracy of understanding functions and peculiarities of e-learning allows one to determine a positive economic effect of its application for the university, the region, and the employers. The article shows organisational mechanisms and financial model of implementing e-learning in the Ural Federal University. The description is made of the cost options for open-type e-learning course development, investment parameters for their establishment, as well as costs of implementing educational programmes with the application of e-learning. The analysis of the activities of Ural Federal University on implementing e-learning gives the opportunity to further imagine the effect from the introduction of e-learning in other universities in the region. The results of the research may be applied in the institutions of secondary and higher education in the decision concerning the volume and form of the e-learning system.
Рассмотрены экономические и социокультурные предпосылки внедрения открытого электронного обучения в вузах Уральского региона, а также возможный экономический эффект этого вида образовательной деятельности. Доказана закономерность перехода вузов к электронному обучению, в том числе в связи со сменой образовательной парадигмы и характера управления системой образования. Показаны организационные механизмы и финансовая модель внедрения электронного обучения в Уральском федеральном университете.
Ключевые слова: E-LEARNING
ECONOMIC EFFECT
EDUCATIONAL PARADIGM
EDUCATIONAL RESOURCES
FINANCIAL MODEL
INFORMATION SOCIETY
LIFELONG LEARNING
MASSIVE OPEN ONLINE COURSE
OPEN E-LEARNING
REGIONAL DEVELOPMENT
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/91913
Условия доступа: info:eu-repo/semantics/openAccess
Идентификатор SCOPUS: 84979959222
Идентификатор WOS: 000422227100018
ISSN: 2072-6414
DOI: 10.17059/2015-4-18
Источники: Экономика региона. 2015. Выпуск 4
Располагается в коллекциях:Economy of Region

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2015_4_020.pdf451,14 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.