Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/91720
Название: Интеллектуально-технологическое развитие регионов: вызовы и пути их преодоления
Другие названия: Intellectual and technological development of regions: Challenges and ways to address them
Авторы: Bochko, V. S.
Бочко, В. С.
Дата публикации: 2017
Издатель: Institute of Economics, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences
Институт экономики Уральского отделения РАН
Библиографическое описание: Бочко В. С. Интеллектуально-технологическое развитие регионов: вызовы и пути их преодоления / В. С. Бочко. — DOI 10.17059/2017-4-7. — Текст : электронный // Экономика региона. — 2017. — Том 13, выпуск 4. — С. 1055-1067.
Аннотация: The article reveals the issues of intellectual and technological development of the country and regions. The author shows that growing number of employees with higher education is not accompanied by a proportionate increase in the technology level of the economy. This is due to the change of the purpose of higher education. Gradually, the higher education has become a tool ensuring a common cultural level of the population. The author analyses major reasons for a weak contribution of an increasing number of employees with higher education to the technological growth. Professional researchers and employees from various types of industries should be considered as producers of intellectual and technological development. I suggest calling them the generators of intelligent technologies. The author's interpretation of the concept of «scientific and research education» implies not only the development of creative abilities, but also the understanding of the causes and consequences of natural and social processes as well as critical reflection on these processes. Scientific and research education is emerging directly from research activity. The support of scientific and research education keeps in the society the desire of scientific breakthroughs. The author has revealed the negative tendencies in science. They are related to a considerable decrease in research and development as well as to the withdrawal of the Russian business from the sphere of scientific research. I conclude that there is an urgent need to invest into science. This will result in scientific and technological progress, which would develop the society and increase the productivity of social activities.
Раскрыта проблема интеллектуально-технологического развития России и ее регионов. Показано, что рост численности занятых, имеющих высшее образование, не сопровождается пропорциональным повышением технологического уровня экономики, поскольку произошла смена функции высшего образования. Приведены основные причины слабой конвертации роста численности работников с высшим образованием в технологический рост. Дана трактовка понятия "научно-исследовательское образование". Раскрыты негативные тенденции в развитии науки, связанные со значительным снижением численности персонала, занятого исследованиями и разработками, уходом российского бизнеса их сферы научных исследований.
Ключевые слова: GENERATORS OF INTELLIGENT TECHNOLOGIES
HIGHER EDUCATION
INTELLECTUAL AND TECHNOLOGICAL DEVELOPMENT
INTELLECTUALIZATION OF THE POPULATION
SCIENTIFIC AND RESEARCH EDUCATION
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/91720
Условия доступа: info:eu-repo/semantics/openAccess
Идентификатор SCOPUS: 85040372298
Идентификатор WOS: 000419294600007
ISSN: 2411-1406
2072-6414
DOI: 10.17059/2017-4-7
Сведения о поддержке: The article has been supported by the Project of the Ural Branch of RAS No 15-14-7-2.
Источники: Экономика региона. 2017. Том 13, выпуск 4
Располагается в коллекциях:Economy of Region

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2017_13_4_007.pdf486,6 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.